Ay-liike kampanjoi reilun pelin olympiavaatteita
Urheiluvaatteita valmistavien työntekijöiden työoloissa on paljon parannettavaa
Tekstiili-, vaatetus- ja jalkinealan kansainvälisen ammattijärjestön ITGLWF:n arvion mukaan merkittävä osa olympialaisten logolla varustetuista tuotteista on valmistettu lapsityövoimalla. Kansainvälinen ay-liike ja kansalaisjärjestöt haluavatkin Ateenan olympialaisten kynnyksellä kiinnittää laajan kampanjan avulla suuren yleisön huomion urheiluvaateteollisuuden työntekijöiden huonoihin työolosuhteisiin. Play Fair Olympics
-kampanja muistuttaa, että ylipitkät työpäivät, alhaiset palkat ja ay-toiminnan vaikeuttaminen tai estäminen ovat arkipäivää lähes kaikissa urheiluvaatteita valmistavissa tehtaissa.
Projektipäällikkö Auli Korhonen SAK:sta sanoo, että ongelma ei koske vain urheiluvaatteiden valmistusta, vaan koko tekstiiliteollisuutta, joka on keskittynyt ns. halvan tuotannon maihin. Korhonen on aiemmin toiminut kansainvälisen tekstiilialan ammattijärjestön hallituksessa.
Play Fair Olympics -kampanjalla halutaan vaikuttaa paitsi kuluttajiin ja olympialaisia seuraavaan suureen yleisöön myös suoraan kansainvälisiin urheiluvaatevalmistajiin. Kampanjan tekee haastavaksi se, että urheiluvaatevalmistajien takana on usein laaja alihankkijoiden verkosto eivätkä vaatevalmistajat yleensä halua puuttua alihankkijoidensa toimintaan. Valmistajat myös väittävät, että ketjua on mahdotonta valvoa.
&#;8211 Urheiluvaatteissa laatu on tärkeää ja sitä valmistajat valvovat alihankintaketjun läpi, mikseivät he sitten pystyisi valvomaan myös työntekijöiden työolosuhteita, Auli Korhonen huomauttaa.
Mukana kampanjassa ovat ITGLWF:n lisäksi mm. ay-liikkeen maailmanjärjestö VAKL, YK:n työjärjestö ILO sekä kansainvälinen kehitysapujärjestö Oxfam.
Boikotin sijasta tavoitteena työehtojen parantaminen
Play Fair Olympics -kampanjalla pyritään vaikuttamaan erityisesti ns. b-brändeihin kuten Pumaan, Umbroon ja Kappaan, jotta niiden alihankkijat ryhtyisivät tehtaillaan noudattamaan ILO:n työelämän perusoikeuksia. Alan markkinajohtajat Nike, Reebok ja Adidas, joka on Ateenan kisojen virallinen sponsori, ovat vuosien painostuksen myötä jonkin verran muuttaneet toimintatapojaan.
– Kuluttajien painostuksella on merkitystä, sillä yritykset ovat tarkkoja imagostaan. Toivoisin, että kuluttajat olisivat tietoisempia siitä, että urheiluvaatteissa maksetaan merkistä, itse tuotteen valmistaneet työntekijät ovat hyvin köyhiä.
Kampanjan tavoitteena ei ole tuoteboikotti, vaan urheiluvaateteollisuudessa työskentelevien työehtojen parantaminen neuvottelujen kautta. Pitemmän aikavälin tavoitteena on koko urheiluvaateteollisuuden kattava globaali sopimus työelämän perusoikeuksien noudattamisesta. Tavoitteena on myös saada Kansainvälinen olympiakomitea perustamaan elimen, joka käsittelisi työläisten oikeuksien rikkomuksia urheiluvaateteollisuudessa.
Play Fair Olympics -kampanja on osa Targeting multinationals -hanketta, joka pyrkii parantamaan tekstiilialan monikansallisten yritysten työntekijöiden asemaa. Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK ja Kemianliitto tukevat hanketta. SAK on SASK:n jäsen. SAK:n jäsenliitto Kemianliitto järjestää tekstiilialan työntekijöitä ja on ITGLWF:n jäsen.
Lisätietoja kampanjasta SASK:n kotisivuilta ja Play Fair Olympics -kampanjan kotisivuilta