s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n johtaja Lauri Lyly: Tila…

SAK:n johtaja Lauri Lyly: Tilaajavastuun valmistelu saatava liikkeelle

Lauri Lyly

– Palkansaajien muutosturvan parantaminen on parhaillaan hallituksen ja eduskunnan käsissä. Työmarkkinajärjestöt ovat tehneet muutosturvauudistuksen valmistelutyön, jonka pohjalta hallitus antaa lakiesitykset eduskunnalle ensi torstaina. Muutosturvan valmistelutyön poikkeuksellinen ripeys on osoittanut osapuolten sitoutumista hankkeen toteuttamiseen. Uudistuksen tarpeellisuudesta kertoo se, että muutosturvaan oikeutettuja oli SAK:n selvitysten mukaan viime vuonna jopa noin 34 000, totesi SAK:n työympäristöosaston johtaja Lauri Lyly SAK:n Kokkolanseudun Paikallisjärjestön 50-vuotisjuhlassa lauantaina.

– Muutosturvan ohella tupossa sovittiin myös tilaajavastuun ja harmaan talouden torjuntaan päälinjat. Tilaajavastuussa SAK:n lähtökohtana on ollut, että työn tilaaja kantaa vastuuta siitä, että alihankkija tai urakoitsija noudattaa työehtosopimuksia ja hoitaa työ-, sosiaali- ja verolainsäädännön velvoitteet. Siinä missä muutosturvan valmistelu on edennyt ennätysvauhtia, tämän alueen asioiden valmistelu ei ole vielä edes lähtenyt kunnolla liikkeelle. Nyt niissä pitää edetä ja saada myös tämän sopimuskauden aikana tuloksia aikaiseksi.

– Tilaajavastuun suhteen vuodenvaihde tulee olemaan ratkaiseva. Valmistelutyöryhmien määräaika päättyy samoihin aikoihin kun Suomessa pohditaan työvoiman liikkuvuutta rajoittavan siirtymäaikalain jatkoa. On tärkeää, ettei siirtymäaikaa koskevissa päätöksissä hötkyillä ennen kuin tulosopimuksessa sovitut tilaajavastuu ja harmaan talouden torjuntatoimet on saatu kuntoon.

– Onneksi myös työministeri Tarja Filatov on toppuutellut keskustelua siirtymäajoista luopumisesta. Ulkomaalaisten työehtojen valvontaa koskevan työryhmän ja muiden työryhmien työn valmistumista kannattaa odottaa ennen tehtävää päätöstentekoa. Hallitus tulee myös antamaan kolmikantaisesti valmistellun selonteon siirtymäajoista.

– Samaan teemaan liittyy myös huoli uuden palveludirektiivin jatkovalmistelusta. Eri maiden vastustuksen vuoksi direktiivi palautui komission valmisteluun. Tämän sinänsä tarpeellisen direktiivin valmistelussa on huolehdittava siitä, että direktiivi turvaa kansallisten työehtojen noudattamisen eikä avaa uusia mahdollisuuksia työehtokeinotteluun.

SAK:n työympäristöosaston johtaja Lauri Lyly, puh. 050 68293