s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ilmailutietotekniset solmivat …

Ilmailutietotekniset solmivat yhteistyösopimuksen SAK:n kanssa

Puheenjohtajat Lauri Lyly ja Pekka Martin

SAK ja Ilmailutietotekniset ry (ILTT) ovat tänään allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen. Sopimus on voimassa vuoden, ja sen aikana selvitetään edellytykset Ilmailutietotekniset ry:n täysjäsenyydelle SAK:ssa.

Yhteistyösopimuksen mukaan SAK tukee Ilmailutietotekniset ry:n sopimus- ja edunvalvontatoimintaa mm. tarjoamalla tietoa, taustatukea, koordinaatioapua ja tilastotietoja järjestön käyttöön. Ilmailutietotekniset ry puolestaan antaa asiantuntemustaan SAK:n käyttöön mm. toimittamalla tietoa alan työmarkkinatoiminnan ja kansainvälisen yhteistyön edistymisestä.

Ilmailutietotekniset ry (ent. Ilmailuteletekniset ry) on perustettu vuonna 1956. Järjestöllä on noin sata jäsentä, jotka toimivat teknisessä tai operatiivisessa lennonvarmistuksessa tai lentoliikenteen ylläpidossa. Ilmailutietotekniset ry:llä on oma työehtosopimus Finavian kanssa.

Toistaiseksi ilmailutietotekniset ry ei kuulu mihinkään työmarkkinakeskusjärjestöön. Järjestön puheenjohtajana toimii Pekka Martin.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestöön SAK:hon kuuluu tällä hetkellä kahdeksan kuljetusalojen ammattiliittoa, jotka edustavat yli 110 000:tta alan työntekijää. Kaiken kaikkiaan SAK:lla on 21 jäsenliittoa, joissa on yhteensä yli miljoona jäsentä.

SAK:lla on ennestään vastaavanlainen yhteistyösopimus mm. Suomen Lennonjohtajien Yhdistyksen kanssa.