s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kauppa- ja teollisuusministeri…

Uutinen

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen: Ay-liikkeen sovittava keskenään suojelutyöstä

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen. Palkkatyöläinen 10-2007. Kuva: Tuulikki Holopainen

SAK:n Palkkatyöläinen 10/2007

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen patistelee huomenna 12.12.2007 ilmestyvässä SAK:n Palkkatyöläisessä ay-liikettä sopimaan keskenään suojelutyöstä.

– Työmarkkinajärjestöjen pitää lopettaa kiertely ja kaartelu. SAK:n, STTK:n ja Akavan on otettava ohjat omiin käsiin ja sovittava keskenään suojelutyöstä, jotta lakeja ei jatkossa tarvita. Arvelen tämän (hoitajien sopimuskiista) tapauksen kyllä opettaneen järjestöjäkin, Pekkarinen toteaa.

Hänen mukaansa on tärkeää, että ay-liike kykenee tunnistamaan erilaiset ongelmat, jotta ne eivät kaadu valtioneuvoston käsiin, kun ne eivät kerran sinne kuulu, korostaa ministeri Palkkatyöläisessä.

Pekkarinen myös torjuu ay-liikkeen pelkoja kolmikantaisen valmistelun hukkumisesta uuden työ- ja elinkeinoministeriön myötä. Kolmikantainen työelämän asioiden valmistelun ministeri korostaa olevan lisäarvo &#;8211 ei taakka. Joskin hän huomauttaa, ettei kolmikantainen valmistelu saa olla sitä, että vain ilmoitetaan niin tai näin päätetyn.

– Kolmikanta-asiat eivät ole kenenkään osapuolen ilmoitusasioita vaan aitoa valmistelua. Eikä kolmikantaista valmistelua pidä laajentaa sellaisiin asioihin, joihin se ei kuulu, Pekkarinen sanoo.

Lisäksi Palkkatyöläisessä muun muassa:

• Pääkirjoitus: Kummallisuudesta toiseen
  • Päätoimittajan kolumni: Itsenäisestä Suomesta
  • Merja Kauhasen kolumni: Hyvinvointivaltiolla vankka kannatus
  • Lehden teema: Eettinen kuluttaminen

Pekkarisen haastattelu kokonaan ja muut jutut löytyvät osoitteesta www.palkkatyolainen.fi.