s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Suomen työelämän infopiste Tal…

Suomen työelämän infopiste Tallinnassa avaa ovensa

Soome Tööturu Infokeskus

SAK avaa tänään tiistaina Tallinnaan palvelupisteen. Yleisölle palvelupiste avautuu torstaina 12.12. Suomen Työelämän Infopisteessä Suomeen töihin aikoville tarjotaan tietoa Suomen työmarkkinoiden pelisäännöistä, palkkatasosta ja muista työehdoista, työlainsäädännöstä, työsopimuksen tekemisestä ja työehtosopimuksista, verotuksesta sekä ammattiliittojen palveluista. Infopiste neuvoo myös mihin Suomessa ottaa yhteyttä tarvitessaan yksityiskohtaisempaa tietoa tai neuvontaa vaikkapa työlupiin, veroihin, työnhakuun tms. liittyvissä kysymyksissä.

– Välittämällä asiallista tietoa suomalaisesta työelämästä ja työehdoista voidaan ennaltaehkäistä keinottelua Virosta Suomeen tulevien työehdoilla ja samalla helpottaa virolaisten integroitumista suomalaisille työmarkkinoille. Uskon, että tätä kautta voidaan myös vähentää ulkomaalaiseen työvoimaan liittyviä ennakkoluuloja Suomessa ja lisätä suvaitsevaisuutta ulkomaalaisia työntekijöitä kohtaan, toteaa projektista vastaava Eve Kyntäjä. Virolaissyntyinen Kyntäjä on aikaisemmin toiminut tutkijana ja perehtynyt erityisesti maahanmuuttajakysymyksiin.

Virolaiset ovat toiseksi suurin ulkomaalaisryhmä Suomessa venäläisten jälkeen. Vuonna 2001 virolaisille myönnettiin 4507 työlupaa Suomeen. Arviot ilman työlupaa Suomessa työskennelleistä vaihtelevat.

– Viron liittyminen Euroopan unioniin ja siihen liittyvä vapaa liikkuvuus voimistanevat jonkin verran virolaisten muuttoliikettä Suomeen, samoin ns. pendelöintiä , eli Virosta käydään yhä useammin päivittäin tai esim. viikottain Suomessa töissä. Tähän tulisi myös Suomessa ajoissa varautua, Kyntäjä toteaa.

Suomen työelämän infopisteessä työskentelee kaksi virolaista työntekijää, Kalev Liibert ja Marje Soon. Infopiste palvelee viroksi, venäjäksi, englanniksi ja suomeksi. Piste on avoinna torstaista 12.12. alkaen maanantaista keskiviikkoon klo 10-16, torstaisin klo 12-18 ja perjantaisin klo 9-15.

Palvelupiste on osa Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK:n, SAK:laisten liittojen, Toimihenkilöunionin ja Viron Ammatillisen Keskusjärjestön EAKL:n yhteistä projektia, jonka tavoitteena on osaltaan lisätä Suomen ja Viron välisten työmarkkinoiden toimivuutta. Hankkeeseen on saatu EU-tukea ja projektin kansallinen rahoittaja on Uudenmaan TE-keskus.

SAK on suurin kolmesta suomalaisesta työmarkkinakeskusjärjestöistä. SAK edustaa noin miljoonaa suomalaista perheineen. SAK:n jäseniä ovat 24 teollisuuden, julkisen sektorin, kuljetusalojen ja yksityisten palvelualojen ammattiliittoa.

– Projektipäällikkö Eve Kyntäjä, puh. +358 400 513 162
– SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen, puh. +358 400 600 099

SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen: Kaikkia Suomessa työtä tekeviä on kohdeltava samalla tavoin (SAK:n tiedote 10.12.2002)

Työministeri Tarja Filatov: Suomessa noudatettava inhimillistä ja tasa-arvoista kohtelua työelämässä (Työministeriön tiedote 10.12.2002)

Suomen työelämän infopisteen yhteystiedot

Eve Kyntäjä, projektipäällikkö
Puh. +358 (0)9 7721 421 (Helsingissä)
Puh. +372 648 7750 / +372 648 7751 (Tallinnassa)
GSM +358 400 513 162
eve.kyntaja@sak.fi

Tytti Jäppinen, projektisihteeri (Helsingissä)
GSM +358 40 768 7731
tytti.jappinen@sak.fi

Kalev Liibert, infopisteen vastaava konsultti
kalev.liibert@sak.fi

Marje Soon, infopisteen sihteeri-konsultti
marje.soon@sak.fi

Osoite
Suurtüki 4a 8
10133 Tallinna
Puh/Fax +372 648 7751
www.sak.fi/tallinn

Tämä tiedote löytyy myös viroksi osoitteessa www.sak.fi/tallinn.