s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:lainen pamfletti on tiukas…

SAK:lainen pamfletti on tiukasti työlinjalla

Työlinjalla. Kirjoituksia työstä ja sosiaaliturvasta

Joukko SAK:n asiantuntijoita on huolestunut Suomen sosiaaliturvasta ja sen legitimiteetistä ja laatinut pamfletin Työlinjalla. Kirjoituksia työstä ja sosiaaliturvasta.

– Halusimme pamfletin muodossa antaa oman panoksemme keskusteluun hyvinvointivaltion tulevaisuudesta ja perustasta. Millaista sosiaaliturvaa tarjotaan tulevaisuudessa? Mikä on työvoimapolitiikan ja sosiaaliturvan rooli työurien pidentymisessä? SAK:n sosiaaliasioiden päällikkö Sinikka Näätsaari kertoo.

– Jos sosiaalipolitiikasta tulee pelkästään vähimmäisturvaa, hyvinvointivaltion perusta voi murtua, Näätsaari sanoo.

Pamfletissa muun muassa pureudutaan työvoimapolitiikan kipukohtiin, hahmotellaan mallia työttömyysturvan uudistamiseksi sekä listataan työllisyyden nostamisen viisi estettä. Jälkimmäisiin kuuluvat pamfletin mukaan esimerkiksi kotimaan ahneet kapitalistit, heikko ostovoima ja suomalainen aluepolitiikka.

Oma kirjoituksensa on omistettu sosiaaliturvan uudistamista pohtineelle Sata-komitealle, jonka yhteydessä käytiin kiivasta keskustelua perusturvan ja ansioturvan välisestä suhteesta.

– Sata-komiteasta on kirjoitettu ja halusimme kertoa, mitä komiteassa meidän näkökulmastamme tapahtui. Säännöllisin väliajoin on myös tarve kerrata perusasiat: miksi kaikille yhteinen sosiaaliturva on tärkeää, mitkä ovat syyperustaisen sosiaaliturvan vahvuudet ja miten hyvinvointivaltion rahoitus voidaan tehokkaimmin turvata, Näätsaari listaa.

Lainauksia pamfletista:

&#;8221Useimmat eivät pysty täyttämään päiviänsä luovalla puuhastelulla vaan kaipaavat elämään sisältöä työstä.” Sosiaaliasioiden päällikkö Sinikka Näätsaari syyperustaisen sosiaaliturvan ja kansalaispalkan eroista

”Aktiivitoimien ”väärinkäytöstä” on päästävä eroon. Samalla on lopetettava työttömien syyllistäminen ja nöyryyttäminen.” Koulutus- ja työvoima-asioiden päällikkö Saana Siekkinen työvoimapolitiikasta

”Eikö aina uuden vuokratyöläisen opastaminen maksa mitään vai maksaako se vain silloin, kun kyseessä on perhevapaaseen liittyvä sijaisuus?” Sosiaalipoliittinen asiantuntija Katja Veirto vanhemmuuden väitetyistä kustannuksista työnantajille

”Työttömyyden viimeaikainen kasvu ei johdu siitä, että lähes satatuhatta ihmistä olisi yhtäkkiä saanut päähänsä, että onkin kivempaa jäädä kotiin ja elää työttömyysetuuksilla.” Ekonomisti Joonas Rahkola työttömyysturvasta

”Antiikin Kreikassa vapaat miehet saattoivat käyttää aikansa sivistykseen, mutta sen mahdollisti laajamittainen orjien käyttö. Nykykorkeakoulutuksessa tähän ei ole mahdollisuutta.” Pääekonomisti Olli Koski korkeakouluista

”Muihin Pohjoismaihin verrattuna Suomessa on käytössä sosiaaliturvan kevytversio.” Eläke- ja työura-asioiden päällikkö Kaija Kallinen sosiaaliturvan kehittämistarpeista

Työlinjalla-pamflettia voi tilata SAK:sta Mari Laakalta, mari.laaka@sak.fi, puhelin 020 774 0115. Pamfletti on luettavissa myös pdf-muodossa.