s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n johtaja Matti Tukiainen:…

SAK:n johtaja Matti Tukiainen: Työnantajien syytä katsoa peiliin

Matti Tukiainen

Tänään julkaistu työmarkkinailmastotutkimus kertoo, että suomalaiset pitävät työmarkkina- ja sopimusjärjestelmäämme suuressa arvossa, ja arvioivat sen merkityksen globalisaation edetessä edelleen kasvavan. Sopimusjärjestelmämme on suomalaisten mielestä toiminut palkansaajien hyvinvoinnin tuottajana ja turvaajana, ja ehkäissyt merkittävässä määrin myös työtaisteluja.

Elinkeinoelämän keskusliitto on nostanut jälleen esille kysymyksen lakko-oikeuden rajoittamisesta. Suomen työmarkkinoilla on kuitenkin sekä historiallisesti että kansainvälisesti verrattuna lakkoiltu viime vuosina erittäin vähän. Viimeistä silausta vailla olevalla sopimuskierroksella on kahdelle miljoonalle palkansaajalle saatu aikaan työehdot turvaavat sopimukset miltei ilman lakkoja. Auki on enää muutama ala, joista yhteiskunnallisesti merkittävin on paperiteollisuus. Tämänkään alan vaikeudet eivät johdu paperityöntekijöiden vaatimuksista vaan työnantajaa edustavan Metsäteollisuus ry:n pyrkimyksistä heikentää työehtoja.

Työmarkkinailmastotutkimus kertoo suomalaisten ”lakkoherkkyyden” jossain määrin lisääntyneen. Samassa tutkimuksessa suomalaiset kokevat työnantajien koventaneen linjaansa ay-liikettä kohtaan eivätkä usko yritysten tuntevan aitoa vastuuta työntekijöistään. Myöskään usko oikeudenmukaiseen palkitsemiseen ei ole kovin vahva.

Lakko-oikeus on kansalaisoikeus ja työelämän perusoikeus, jonka rajoittamiseen Suomessa ei ole mitään asiallisia perusteita. Lakko-oikeuden rajoittamisvaatimusten sijaan työnantajien kannattaisikin nyt katsoa peiliin. Koventuneilla otteillaan työnantajat ovat itse rakentamassa yhteiskuntaan vastakkainasettelua, jossa lakko-aseeseen turvautuminen jää työntekijöiden ainoaksi keinoksi puolustaa oikeuksiaan ja työehtojaan. Vai juuri tähänkö työnantajat juuri lakko-oikeuspuheillaan varautuvatkin?

AKAVA, SAK ja STTK selvittivät: Suomalainen työmarkkinajärjestelmä saa kansalaisten tuen (tiedote 26.4.2005)