s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työaikakeskustelun lähtökohdak…

Työaikakeskustelun lähtökohdaksi palkansaajan hyvinvointi (12.10.1999)

– Suomalaisten työyhteisöjen suuriin ongelmiin kuuluvat tällä hetkellä työvauhdin kiristyminen, henkilöstön määrän vähentäminen minimiinsä, työntekijöiden uupuminen ja ennenaikainen eläköityminen. Siksi työaikakeskustelussa korostuukin palkansaajien hyvinvointinäkökulma ja tästä näkökulmasta perusteita työajan lyhentämiselle on olemassa, totesi SAK:n pääjuristi Kirti Palanko-Laaka puhuessaan tänään kansainvälisessä työaikakonferenssissa Finlandia-talolla.

Työajoista on Palanko-Laakan mukaan sovittu tähän saakka tuotannon tarpeista johtuen ja vain poikkeustapauksissa henkilöstö on ollut aktiivinen ja aloitteellinen työaikaan liittyvissä tuotannon järjestelyissä tai työn uudelleen organisoinnissa. Myöskään käytössä ei ole riittävästi tietoa 90-luvun työaikaratkaisujen pitkäaikaisvaikutuksista työntekijöiden terveyteen. Vaarana on, että nykymenolla työelämässä olevat nuoret ikäluokat uupuvat yhtälailla kuin ikääntyneet. Siksipä työaikasuojelussa onkin Palanko-Laakan mukaan palattava lähtöruutuun.

– Tulevaisuudessa palkansaajat on otettava mukaan myös työn ja työajan uudelleen organisointiin. Vain siten voidaan jatkossa ottaa riittävästi huomioon palkansaajien yksilölliset ja työsuojelulliset tarpeet, osastopäällikkö Palanko-Laaka totesi.

Kirsti Palanko-Laakan mukaan myös palkansaajajärjestöt korostavat, että työajan lyhentämiselle on useita malleja ja vaihtoehtoja. Kannattajia löytyy niin päivittäisen, viikoittaisen, vuosittaisen kuin elinikäisenkin työajan lyhentämiselle.

– Palkansaajien työaikatoiveissa on nähtävissä elämänkaaren mukaiset tarpeet. Tällä hetkellä työajan lyhentämistä perustellaan erityisesti perhe- ja harrastussyillä, korkealla iällä sekä työuupumuksella että terveyden ja työpaineiden vuoksi. Naispuolisilla pienten lasten vanhemmilla korostuvat puolestaan lastenhoitoon liittyvät syyt.

– Kaavamaiset ratkaisut eivät koidu kaikkien palkansaajien hyväksi. Lähtökohtaisesti työajan lyhentämisen tulee tukea työllisyyttä, työntekijöiden ammatillista ja muuta kehittämistä, työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista sekä sukupuolten välistä tasa-arvoa, Palanko-Laaka painotti.

Lisätietoja: osastopäällikkö Kirsti Palanko-Laaka puh. 0400 – 511 026