s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Neuvottelut sosiaalipaketista …

Neuvottelut sosiaalipaketista jatkuvat

Sosiaalipakettia koskevia neuvotteluja jatketaan tänään molemmissa työryhmissä. Toiviaisen työttömyysturvatyöryhmä on parhaillaan koolla ja Puron eläketyöryhmä jatkaa työtään klo 12 alkaen. SAK:n hallitus käsittelee työryhmistä mahdollisesti tulevia esityksiä tänään klo 13.00.

Työssäoloehto palautettava kuuteen kuukauteen

Työttömyysturvauudistuksessa SAK:n keskeinen tavoite on työssäoloehdon palauttaminen kuuteen kuukauteen. Kymmenen kuukauden työssäoloehto on nykytilanteessa johtanut köyhyysongelman kärjistymiseen, kun yhä useampi työtön putoaa ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiristä työmarkkinatuelle.

SAK pitää tärkeänä ikääntyvien työttömien aseman turvaamista. Nykyisen korkean työttömyysasteen oloissa ei ole perusteita poistaa mahdollisuutta työttömyyseläkkeeseen.

SAK torjuu myös ansiosidonnaisen työttömyysturvan keston porrastamisen työhistorian mukaan, koska se johtaisi erityisesti nuorten työntekijöiden osalta kestämättömiin tilanteisiin. Toiviaisen työryhmässä on nostettu esiin porrasteinen malli, jossa alle viisi vuotta työssä olleiden ansioturva kutistuisi 130 päivään eli noin puoleen vuoteen.

SAK vaatii myös, että yhdistelmätuki kartuttaisi jatkossa työttömyysturvaa ja soviteltuun päivärahaan tehtäisiin pätkätöiden vastaanottamista helpottavia ratkaisuja.

Nykyinen eläkkeiden laskutapa on epäoikeudenmukainen pätkätyöläisille

Puron työryhmässä neuvotellaan parhaillaan yksityisen sektorin eläkkeistä – julkisen sektorin eläkkeistä neuvotellaan erikseen. Eläkeuudistuksessa SAK tavoittelee eläkekarttuman kertymistä koko työhistorian ajalta. Käytännössä jo tällä hetkellä enemmistö palkansaajista on koko työhistorian mukaisessa työeläkejärjestelmässä, sillä nykyjärjestelmässä jokaisen työsuhteen vaihtamisen jälkeen kunkin työsuhteen kymmenen viimeistä vuotta otetaan mukaan eläkekarttumaa laskettaessa. Nykyinen laskutapa on epäoikeudenmukainen pätkätyöläisille ja usein työpaikkaa vaihtaneille ja se palkitsee perusteettomasti yhä harvalukuisemmaksi käyvät yhtäjaksoiset pitkät työsuhteet.

Puron työryhmässä on ollut esillä ajatus joustavasta eläkeiästä. Tämä tarkoittaa, että jokainen voisi itse valita oman eläkkeellelähtöiän esimerkiksi 62 vuodesta eteenpäin. Eläke olisi sitä parempi, mitä pitempään henkilö olisi työelämässä.

Ruotsissa eläkkeet on jo muutaman vuoden ajan laskettu koko työhistorian perusteella ja siellä on myös siirrytty joustavaan eläkkeellelähtöikään.

Myös työelämän kehittäminen ja työllisyyden edistäminen mukana sosiaalipaketissa

Työttömyysturvan ja eläkejärjestelmän uudistamisen lisäksi on osana sosiaalipakettia valmisteltu työelämän kehittämistä ja työllisyyttä edistäviä toimenpiteitä. Kansliapäällikkö Markku Wallin on valmistellut työssä jaksamiseen ja kuntoutukseen liittyviä, erityisesti ikääntyvien työllisyyttä edistäviä toimia. Pääministeri Paavo Lipponen puolestaan otti jo loppuviikolla esille tarpeen lisätä työllisyyden hoitoon suunnattuja rahoja vielä tämän vuoden aikana.

Suomen hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta on koolla ensi torstaina. Silloin on tarkoitus tehdä eduskunnalle budjettiin liittyvät työttömyysturvan lakiesitykset ja arvioida koko sosiaalipaketin sisältöä.