s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Palvelualojen ja teollisuuden …

Uutinen

Palvelualojen ja teollisuuden vastakkainasettelu hyödyttäisi vain kilpailijamaita

Matti Viialainen

– Avoimessa kansainvälisessä kilpailussa toimivan teollisuuden toimintaedellytysten heikentäminen Suomessa ei luo yhtään uutta työpaikkaa myöskään palvelualoille. Jos väki vähenee Kaukopään paperitehtailla, ovi käy harvempaan myös Imatrankosken kauppaliikkeissä. Lisäksi kunnan saamat verotulot ja sitä kautta työntekijämäärä laskevat, mikäli paikkakunta menettää teollisuusyrityksiä ja työpaikkoja. Siksi Suomessa ei pidä lähteä toteuttamaan vihreiden puheenjohtajan Osmo Soininvaaran hiljakkoin suosittelemaa elinkeinopolitiikkaa. Hänhän kehotti hallitusta muuttamaan aktiivisesti Suomen elinkeinorakennetta supistamalla teollisuutta ja keskittymällä entistä enemmän vain palveluihin, sanoin SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen tänään Imatralla.

Viialaisen mukaan vientiteollisuuden ja palveluelinkeinojen suhde ei ole nollasummapeli, jossa toisen menestys on toiselta pois, vaan päinvastoin. Siellä missä tienataan vientituloja, syntyy myös rahoituspohjaa ja kysyntää sekä julkisille että yksityisille palveluille. Yhtä vähän teollisuus voi menestyä ilman toimivaa palvelurakennetta sen sijaintipaikkakunnilla. Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta tarvitsee jatkossakin sekä kehittyvää teollisuutta että toimivia yksityisiä ja palveluja.

– On totta, että yksityiset palvelut ovat Suomessa tietyssä määrin alikehittyneet, mutta se ei suinkaan ole teollisuuden vika. Palveluelinkeinoja pitää virkistää ja edistää uusillakin keinoilla mutta sen ei pidä tapahtua avoimessa kansainvälisessä kilpailussa toimivien alojen kustannuksella, Viialainen painotti.

– Uudet lisäporrastukset työnantajamaksuihin ja vippaskonstit esimerkiksi ns. Holm-Vihriälän mallin mukaan tuskin tuottavat haluttuja lisätyöpaikkoja. Paljon selkeämpi ja yksinkertaisempi toimi olisi asteittain luopua työhön perustumattomista työnantajamaksuista, joilla rahoitetaan muuta kuin ansioturvaa.

Jos Kela-maksun poisto aloitetaan alimmasta maksuluokasta, hyödyttää se Viialaisen mukaan oikealla tavalla myös työvaltaisia palvelualoja. Samalla on kuitenkin turvattava kansaneläkkeiden rahoitus palkansaajien verotusta kiristämättä ja lisättävä työnantajien vastuuta sairasvakuutuksen kuluista.

Apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250