s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n entinen puheenjohtaja Ni…

SAK:n entinen puheenjohtaja Niilo Hämäläinen on kuollut

Niilo Hämäläinen 1922-2001

SAK:n pitkäaikainen arvostettu puheenjohtaja ja yhteiskunnallinen vaikuttaja Niilo Hämäläinen on kuollut. Hämäläinen kuoli sunnuntaina 21. lokakuuta Helsingissä vaikean sairauden murtamana. Hän oli kuollessaan 79-vuotias.

Niilo Hämäläinen syntyi Viitasaarella 7. heinäkuuta 1922. Hänet muistetaan erityisesti SAK:n eheytyksen keskeisenä voimahahmona ja tulopolitiikan rakentajana.

Työelämänsä Niilo Hämäläinen aloitti metsätöissä. Politiikan kiihkeinä vuosina sodan jälkeen Hämäläisen kokemus karttui SDP:n kenttätehtävissä (1947-48). Suomen Maaseututyöväen Liiton toimitsijaksi Hämäläinen palkattiin 6.10.1949. Siitä alkoi pitkä ja vaikuttava ammattiyhdistysura. Hämäläinen toimi vuosina 1954-59 Liiketyöntekijäin Liiton Keski-Suomen piiriasiamiehenä. Elokuussa 1959 hänet valittiin Suomen Maaseututyöväen Liiton puheenjohtajaksi. Hämäläinen nousi pian myös SAK:n keskeisten päättäjien joukkoon. SAK:n työvaliokuntaan hänet valittiin edustajakokouksessa vuonna 1961.

Niilo Hämäläinen valittiin SAK:n puheenjohtajaksi kesäkuussa 1966 pidetyssä edustajakokouksessa. Uuden puheenjohtajan tärkein tehtävä oli ryhtyä viemään eteenpäin SAK:laisen ay-liikkeen eheytystä. Hämäläinen paneutuikin siihen koko tarmollaan. Hän jaksoi neuvotella sitkeästi, sovitella ja etsiä ratkaisuja. Keskusteluja käytiin usein myös kotona, missä Aune-puoliso oli hänelle tärkeänä tukena.

Niilo Hämäläinen oli 1960-luvun lopulla keskeisiä tulopolitiikan rakentajia. Hänen kaudellaan tehtiin erittäin merkittäviä ja kauaskantoisia tulopoliittisia sopimuksia. Hämäläinen ja STK:n toimitusjohtaja Päiviö Hetemäki olivat Suomen työmarkkinasuhteiden keskeiset neuvottelukumppanit. Hämäläisellä oli myös hyvät yhteydet silloiseen tasavallan presidentti Urho Kekkoseen.

Hämäläisen yhteiskunnalliset ansiot olivat mittavat. Hänet promovoitiin yhteiskuntatieteen kunniatohtoriksi Turun yliopistossa vuonna 1970.

Ammattiyhdistysjohtajana Niilo Hämäläinen painotti voimakkaasti myös kansainvälisiä asioita. SAK:lla oli hyvät suhteet eri tahoille niin länteen kuin itäänkin. Myös SAK:n pohjoismaiset suhteet Hämäläinen rakensi uudelleen vaikean hajaannuskauden jälkeen.

Niilo Hämäläinen toimi SAK:n puheenjohtajana aina joulukuuhun 1974 saakka. Tämän jälkeen hän työskenteli kymmenen vuotta (1975-1985) Kulutusosuuskuntien Keskusliiton toimitusjohtajana. Hän toimi kansanedustajana (SDP) vuosina 1979-1983. Eläkkeelle Hämäläinen jäi maaliskuussa 1986.

Hämäläinen viihtyi erityisen hyvin Viitasaaren mökillä. Metsässä käveleminen ja marjastaminen olivat hänen rakkaita harrastuksiaan viimeiseen saakka. Niilo Hämäläinen oli määrätietoinen ja luotettava puheenjohtaja sekä sydämellinen ja huomaavainen ihminen. Häntä kaipaamaan jäivät Aune-puoliso, lapset ja lapsenlapset sekä entiset työtoverit ja ystävät.