s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Lauri Ihalainen: Leaf si…

Uutinen

SAK:n Lauri Ihalainen: Leaf sivuuttaa yt-lain ja suomalaisen työelämän pelisäännöt

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

SAK paheksuu tapaa, jolla Leaf sivuuttaa yt-lain ulkoistaessaan logistiikkatoimintojaan. Yksipuolisella ilmoituksella, kahden viikon varoitusajalla toteutettava työntekijöiden siirto työvoiman vuokrausfirman palkkalistoille rikkoo karkeasti suomalaisen työelämän pelisääntöjä. Yt-laki on olemassa, jotta sitä käytettäisiin, kun yrityksessä tapahtuu tällaisia työntekijän asemaan vaikuttavia muutoksia – neuvotteluissa on luotava vaihtoehtoja, joilla työntekijän asema voidaan parhaalla mahdollisella tavalla turvata.

On huolestuttavaa, että kansainväliset yritykset Suomeen tulleessaan pyrkivät kiertämään suomalaisen lainsäädännön määräyksiä ja sivuuttamaan maassa noudatetut pelisäännöt. Vastaavanlaisista pyrkimyksistä on aiempiakin esimerkkejä.

SAK perää Suomen elintarviketeollisuuden työnantajaliiton vastuuta jäsenyrityksensä toiminnasta. Työnantajaliitolla on velvollisuus valvoa jäsentensä toimintaa ja vaikuttaa siihen, että myös kansainväliset jäsenyritykset tuntevat suomalaiset toimintatavat ja kantavat vastuuta työntekijöistään.

Lisätietoa Leafin tilanteesta löytyy Suomen Elintarviketyöläisten Liiton SEL:n nettipalvelusta (valitse kohta Ajankohtaista).