s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset PAM ja SAK: Osa-aikatyön ongel…

PAM ja SAK: Osa-aikatyön ongelmat ratkaistava lailla

Palkansaajajärjestöt pettyivät työ- ja elinkeinoministeriön osa-aikatyöryhmän loppuraporttiin. Työryhmä ei tänään julkistetussa raportissaan ole valmis tarttumaan osa-aikatyön ongelmiin lainsäädännöllä.

Järjestöt toivat työryhmässä esiin useita lainsäädännön kehittämiskohteita, joiden avulla osa-aikaiset työsuhteet asettuisivat nykyistä yhdenvertaisempaan asemaan muiden työn teettämisen muotojen kanssa. Työryhmä ei kuitenkaan päätynyt esittämään lakimuutoksia. Palvelualojen ammattiliiton PAMin puheenjohtaja Ann Selin pitää tilannetta valitettavana.

Ann Selin– Väärin perustein teetettävän osa-aikatyön kitkemiseksi on paiskittu töitä hartiavoimin sekä pamilaisilla työpaikoilla ja liiton edunvalvonnassa. Valitettavasti tilanne ei ole muuttunut parempaan suuntaan. Edelleen on tyypillistä, että palvelualalta löytyy yrityksiä, joiden henkilöstöstä vähintään 80 prosenttia työskentelee osa-aikaisesti. Tilanne on kestämätön näiden ihmisten ja koko kansantalouden näkökulmasta. Myös palvelualan yritysten houkuttelevuus työnantajina on koetuksella.

– Lainsäädännön kehittämisen lisäksi olemme PAMissa alkuvuoden aikana panostaneet erityisesti lisätyön tarjoamista koskevien laiminlyöntien tunnistamiseen ja ratkaisemiseen oikeusteitse. Monta tapausta on ratkaistu työntekijän hyväksi. Se ei kuitenkaan näytä vaikuttavan työnantajien toimintaan, eli puhe nykysäädösten riittävyydestä ei pidä paikkaansa, Selin lisää.

Raporttia käsiteltäneen kevään aikana työministeri Lauri Ihalaisen asettamassa Trendi-työryhmässä, jossa SAK:ta edustaa päälakimies Timo Koskinen. Myös osa-aikatyöryhmän työskentelyyn osallistunut Koskinen jakaa Selinin näkemykset.

Timo Koskinen– On merkillistä, ettei nykylainsäädäntö edellytä osa-aikatyön käytölle mitään perusteita. Työtä voidaan teettää vaikka kuinka pienillä tuntimäärillä milloin ja millä tahansa perusteilla. Työvoimasta on tullut tuotantotekijä, joka joustaa työnantajan tahdon mukaisesti, huomauttaa Koskinen.

Väärin perustein teetetty osa-aikatyö koskee PAMin ja SAK:n mukaan jo niin suurta joukkoa palkansaajia, että järjestöt kiirehtivät ministeriötä päättämään kesään mennessä toimenpide-esityksestä, jolla osa-aikatyön säätelyä ohjattaisiin jatkossa.

– Pääministeri Katainen peräänkuulutti työmarkkinajärjestöiltä ratkaisuja työurien pidentämiseksi. Työajan lisääminen sitä haluaville osa-aikaisille olisi mielestäni mitä mainioin keino, Koskinen ehdottaa.

Hän painottaa, että järjestöistä löytyy ymmärrystä myös palvelualojen muista aloista poikkeaville tarpeille.

– Asiakasvirtojen epätasaisen jakautumisen vuoksi erityisesti palvelualoilla työtä ei aina voida teettää kokoaikaisena. Osa-aikaisten määrä kuitenkin osoittaa, että kyse on myös puhtaasta valinnasta ja haluttomuudesta järjestää työtä muutoin. Lainsäädäntö on tie osa-aikatyöntekijöiden oikeuksien parantamiseksi, kun muut keinot eivät ole tepsineet.

Osa-aikatyöryhmän taustalla on pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelmaan tehty kirjaus, jonka tavoitteena on vähentää osa- ja määräaikaiseen työhön liittyviä haittoja ja lisätä kokoaikaisia työsuhteita.

Järjestöjen keskeiset ehdotukset osa-aikatyöhön liittyvän lainsäädännön kehittämiseksi ovat luottavissa PAMin verkkopalvelussa.

Osa-aikatyötä selvittäneen työryhmän loppuraportti (TEM)

• PAM, puheenjohtaja Ann Selin, puh. 0500 750 405
  • SAK, päälakimies Timo Koskinen, puh. 040 731 2387