s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Suomen suurin nuortenlehti Arv…

Suomen suurin nuortenlehti Arvo on syntynyt!

Arvo 3 2001

Suomen suurimman nuortenlehden Arvon ensimmäinen numero ilmestyy torstaina. Sadantuhannen levikillään Arvo ampaisee Suomen suurimmaksi puhtaasti nuorille suunnatuksi aikakauslehdeksi. Arvon takaa löytyy SAK, jonka 23 jäsenliittoon kuuluu noin miljoona suomalaista. Heistä yli satatuhatta on alle 25-vuotiaita.

Arvo on lehti nuorille aikuisille. Se on sekoitus asiaa, tietoa ja viihdettä. Tämä lehti uskoo, että nuoret omalla toiminnallaan voivat muuttaa maailman.

– Lehti ei lähde samalle viivalle viihdelällätyksen kanssa, vaan etsii ideansa aiheista, joita muut eivät juurikaan käsittele: nuorten työelämästä, kriittisestä kuluttamisesta, nuorten asumisesta, rahoista ja ruuasta sekä yhteiskunnan ilmiöistä ja ajassa liikkuvista arvoista, toteaa päätoimittaja Sami Turunen Arvo-lehden ensimmäisessä numerossa.

Neljästi vuodessa ilmestyvän lehden kohderyhmää ovat 18-25-vuotiaat työssäkäyvät ja opintojaan päättävät nuoret aikuiset. SAK:laiset ammattiliitot sekä Suomen Ammattiin Opiskelevien Keskusliitto SAKKI ry tilaavat lehden nuorille jäsenilleen. Lehti leviää myös ammatillisiin oppilaitoksiin, lukioihin ja ammattikorkeakouluihin.

Ensimmäisessä lehdessä käsitellään mm. nuorten kansalaisaktivistien arvoja ja ajatuksia, nuorten ja vähemmän nuorten liikennekäyttäytymistä sekä suutarin lapsen kenkiä, eli millaiset ovat suutarin kengät, kampaajan hiukset tai kännykkämiehen kännykkä. Ensimmäisen numeron julkkishaastattelussa on glamour-rokkari Arto Muna. Marraskuun numerossa on tarkoitus pohtia ulkomaalaisten asemaa maassamme sekä tuoda esiin nuorten keskuudessa uudessa nousussa olevat käsityöammatit.

Syksyn aikana lehden sisältökonseptia vielä hiotaan ja viimeistellään. Syksyllä Arvo ilmestyy noin 80 000 painoksella, mutta vuodenvaihteessa Arvo lähtee liikkeelle täydellä teholla. Tekijät uskovat, että 100 000 nuorta aikuista tavoittava lehti on odotettu uutuus myös ilmoitusmarkkinoilla.

Lehden kustantaa ja toimittaa Helsingin Lehdentekijät. Päätoimittaja Sami Turunen (31-v) on nuoresta iästään huolimatta ehtinyt tehdä uraa sekä toimittajana että ammattiyhdistysliikkeen työ- ja luottamustehtävissä. Yhteistyökumppanin valintaa edelsi lähes vuoden kestänyt tarjouskierros.

Lopullinen vahvistus lehden perustamiselle saatiin toukokuun lopussa SAK:n edustajakokouksessa. Kokouksessa nousi voimakkaasti esille, kuinka ammattiyhdistysliikkeen on oltava jäsentensä näköinen liike, ja kuinka sen on toiminnassaan otettava huomioon erilaisten jäsenryhmien odotukset ja tarpeet. Yhdeksi tavoitteeksi nostettiin nuorille jäsenille suunnattu aikakauslehti.

Arvoa edelsi 1990-luvun alkupuolella perustettu nuorten aktiivien ZigSak, joka vuonna 1998 muutti nimeään ja laajensi kohderyhmäänsä. AY oli jo selvä askel kohti Arvoa.

Nuorisosihteeri Eija Harjula, puh. (09) 7721 412
www.sak.fi/arvo