s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Vuokratyö…

SAK:n Matti Huutola: Vuokratyöntekijälle oikeus vakituiseen työsuhteeseen

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola

– Työsopimuslain mukaan jokaisella työntekijällä on lähtökohtaisesti oikeus vakituiseen työsuhteeseen – ellei laissa erikseen ole perusteita määräaikaiselle työsuhteelle. Myös vuokrafirman palveluksessa olevilla työntekijöillä olisi siis oltava oikeus vakituiseen työsuhteeseen, sanoi SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola tänään Raumalla.

Huutolan mukaan vakituisen työsuhteen puute aiheuttaa lukuisia ongelmia niin perusoikeuksien kuin toimeentulon ja elämänhallinnankin kannalta. Suuri osa vuokratyöntekijöistä tekee kuitenkin yhtä paljon – joskus jopa enemmän – töitä ja vähintään yhtä säännöllisesti kuin muidenkin alojen työntekijät. Vuokratyöntekijät eivät kuitenkaan ole yhdenvertaisessa asemassa käyttäjäyrityksen työntekijöiden kanssa.

– Nykyinen tilanne on varsin nurinkurinen: vuokrayritys välttää valtaosan työsuhteeseen liittyvistä velvoitteistaan eikä sen tarvitse välittää yhteistoimintalaista eikä luottamushenkilöjärjestelmistä. Kuinka voi olla, että yksi ala katsoo olevansa niin ainutlaatuinen, etteivät yleiset työelämän pelisäännöt sitä koskisi? Jos ala kuitenkin olisi sellainen, niin silloin varmasti tarvitaan aivan erityinen työlainsäädäntö koskemaan vain ja ainoastaan sitä. Tätäkään ala ei kuitenkaan tahdo, Huutola sanoi.

Huutola ihmetteleekin, miten Suomeen on voitu luoda työntekijäryhmä, jolla ei ole käytännössä esimerkiksi lainkaan irtisanomissuojaa.

– Vuokratyöyritys katsoo käyttäjäyrityksen tilauksen olevan aina määräaikaisuuden peruste. Siten vuokratyöntekijää ei koske lainkaan kollektiivinen irtisanomissuoja. Määräaikaisen työsuhteen päättymisen jälkeen uutta vuokratyösuhdetta ei tarvitse tarjota, mikäli henkilö ei miellytä käyttäjäyritystä tai vuokratyönantajaa. Myöskään irtisanomista lievemmät keinot, kuten lomautus, eivät yleensä koske lainkaan vuokratyösuhteessa olevia, Huutola huomauttaa.

Huutolan mukaan vuokrafirman pitäisikin kantaa työnantajavastuuta samalla tavalla kuin muutkin yritykset. Vuokratyösuhteiden vakinaistamisen myötä vuokratyöntekijät pääsisivät samaan asemaan kuin muidenkin alojen työntekijät. Siten myös työsopimuslain työnantajavelvoitteet koskisivat täysimääräisesti myös vuokratyöntekijöitä.

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola, puh. 050 2781