s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työttömiä ei saa asettaa toisi…

Työttömiä ei saa asettaa toisiaan vastaan

SAK:n valtuuston kokous Kiljavan opistolla 21.-22.11.2008

SAK:n valtuuston päätöslausuma 22.11.2008

Sosiaaliturvakomiteassa esitetylle työttömyysturvan heikentämiselle ei ole mitään perusteita, päinvastoin. Sen epäkohdat on korjattava ja turvan tasoa parannettava. Myös työelämään tulevien sekä pätkätyöntekijöiden turvan kehittämisen on oltava tärkeä osa uudistusta.

Työttömiä on kohdeltava tasavertaisesti, eikä heitä saa asettaa toisiaan vastaan. Ansioturvasta merkittävän osan rahoittavat työntekijät ja työnantajat. Maan hallitus ei saa rangaista työttömyyskassojen kautta turvansa varmistaneita heikennyksillä, vaan ansioturvan ja perusturvan rahoituksen ja tason kytkentä on säilytettävä.

90-luvun suuren laman tärkein opetus on, että jos työttömyys päästetään kasvamaan holtittomasti, on sen alentaminen hidasta ja vaikeaa. Koska pitkäaikaistyöttömyyden aiheuttamien ongelmien korjaaminen jää paljolti kuntien kontolle, on julkisen vallan osaltaan torjuttava voimakkaasti työttömyyden kasvua. Maan hallituksen on huolehdittava kuntien kyvystä hoitaa niille säädetyt velvollisuudet. Panostukset aktiiviseen talous- ja työllisyyspolitiikkaan tulevat korkojen kera takaisin. Valtiolta edellytetäänkin nopeita lisärahoituspäätöksiä jo valmiina olevien korjaus- ja infrastruktuurihankkeiden toteuttamiseksi. Myöskään työvoimahallinnon voimavaroja ei suinkaan pidä vähentää, vaan lisätä.

Valtion toimet eivät kuitenkaan yksin riitä. Yritysten ja julkisten työnantajien täytyy nyt kantaa vastuunsa ja pitää kiinni ammattitaitoisesta työvoimasta. Tuotannon hiljaiset ajat on käytettävä koulutukseen ja muihin päätuotantoa tukeviin toimiin. Työhallinnon on aktiivisesti tarjottava yrityksille yhteisrahoitettavaa koulutusta. Muutosturva on ulotettava myös lomautetuille. Yritysten taloudellista vastuuta irtisanomistilanteissa on tuntuvasti lisättävä.

Luottamusta tulevaan vahvistaisi myös SAK:n esittämän uuden työllistämissopimuksen toteuttaminen. Työtön työntekijä osallistuisi esimerkiksi työvoimaviranomaisten järjestämään laadukkaaseen koulutukseen tai kuntoutukseen, jonka jälkeen työnantaja sitoutuisi palkkaamaan hänet.

Yritysten yhä suurempi tehokkuuden tavoittelu on merkinnyt työaikojen monipuolistumista. Tämä kehitys vaikeuttaa monin tavoin työntekijöiden oman elämän hallintaa ja vähentää perheiden yhteistä aikaa. 24/7-yhteiskunta on epäinhimillinen ja myös julkisten palveluiden toimivuuden ja rahoituksen kannalta kestämätön.