s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Hallitus hyökkää ammattiliitto…

Hallitus hyökkää ammattiliittojen perusoikeuksia vastaan

SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen

– Vanhasen hallituksen tiedonannossa hyökätään suorasukaisesti vapaiden ammattiliittojen toimintaan. Hallitus kaavailee kieltävänsä ammattijärjestöiltä oikeuden tukea poliittisia puolueita tai ehdokkaita, koska ammattiliittojen jäsenet voivat vähentää jäsenmaksunsa verotuksessa. Hallituksen linjaus on törkeä yritys puuttua itsenäisten ammattijärjestöjen toimintaan, SAK:n johtaja Matti Tukiainen sanoo.

Tukiainen muistuttaa, että oikeus vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon on tärkeä osa suomalaista demokratiaa. Se on meille kaikille taattu jo perustuslaissa. Oikeus kuuluu myös kaikille etujärjestöille. Ay-liikkeen tehtävänä on puolustaa jäsentensä etua ja edunvalvontaan kuuluu oleellisena osana myös vaikuttaminen yhteiskuntapolitiikkaan.

– Hallituksen linjaus johtaisi siihen, että yritykset jatkavat taloudellista tukeaan poliitikoille ja vähentävät kulunsa verotuksessa. Ammattiliitoilta puolestaan kielletään omienkin jäsentensä tukeminen silloin, kun he ovat ehdolla vaaleissa, Tukiainen kummastelee.

Tukiainen muistuttaa myös, että vaalirahoitustoimikunnan puheenjohtaja Lauri Tarastikin on todennut vaalituen rajoitusten vaarantavan perusoikeuksia. Hänen mukaansa kansalaisten ja eturyhmien on voitava vapaasti tukea eri poliittisia mielipiteitä.