s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: UPM mukaa…

SAK:n Matti Huutola: UPM mukaan muutosturvan rahoitukseen

Matti Huutola

– Metsäyhtiö UPM:n irtisanomiset ovat raju isku tuhansille työntekijöille ja heidän perheilleen. Tästä kriisistä selviäminen edellyttää nyt UPM:n, Paperiliiton ja valtiovallan yhteisiä toimia henkilöstön tilanteen turvaamiseksi. Yhteisten toimenpiteiden on johdettava siihen, että varsinaisilta irtisanomisilta vältytään ja osapuolet panostavat henkilöstön muutosturvaan, uudelleensijoittamiseen ja kouluttamiseen, sanoi SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola tänään Keuruulla.

Huutolan mukaan metsäteollisuus on koettu taloutemme kivijalaksi, jota takavuosina myös tuettiin devalvaatioilla. Nyt näyttää siltä, että metsäteollisuus on astumassa rajojemme ulkopuolelle ja unohtamassa yhteiskuntavastuun voittoja tavoitellessaan. UPM jakaa viime vuoden tuloksesta osinkoja lähes 400 miljoonaa euroa ja voittoakin se tuotti viime vuonna 261 miljoonaa euroa. Puheet ja sopimukset yhteisvastuullisesta toiminnasta ovatkin räikeässä ristiriidassa nyt ilmoitettujen irtisanomisten kanssa.

– Sen sijaan työntekijät ovat osoittaneet joustavuutta ja hakeneet ratkaisuja mm. Voikkaan tehtaan tuotannon tehostamiseksi. Ratkaisuesitykset eivät kuitenkaan kelvanneet yritykselle. Yritys oli ilmeisesti jo aikaisemmin päättänyt lopettaa tehtaan uskoen, että henkilöstö ei pystyisi toteuttamiskelpoisia tehostamistoimia löytämään. Puheet paikallisesti sovittavista toimista, joilla haetaan selviytymismahdollisuuksia, osoittautuivat ainakin tässä tapauksessa puheen helinäksi, Huutola huomautti.

– Palkansaajien tutkimuslaitoksen vuoden 2005 lopussa julkaiseman tutkimuksen mukaan yrityksiin kertyneillä voittovaroilla ei ole luotu eikä ilmeisesti haluttukaan luoda työpaikkoja Suomeen. Metsäyhtiö UPM:kin on viime vuosina sijoittanut voittojansa rajojemme ulkopuolelle, aiheuttanut ylikapasiteettia markkinoille, eikä ole investoinut Suomeen, Huutola muistutti.

– Vähintä mitä nyt voidaan tehdä, on vaatia tehostettuja muutosturvan toimenpiteitä työnantajan rahoituksella. Lähtökohtana pitää olla, että kukaan ei joudu työttömäksi. Sopeutumiskorvaukset pitää maksaa työnantajan varoista. Jätettäköön tällä kertaa edes osa osingoista jakamatta ja sijoitettakoon työttömäksi jäävien ihmisten tulevaisuuteen. Sen metsäteollisuus ja UPM on velkaa, Huutola painotti.