s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Osingonja…

SAK:n Matti Huutola: Osingonjaon sijasta investointeja

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola

– Pörssiyritykset ovat jakamassa ennätysosingot viime vuoden tuloksistaan. Ennakkotietojen mukaan pörssiyritysten jakama osinkosumma nousee noin 11 miljardiin euroon. Näin suurta summaa on vaikea hahmottaa. Jotta summasta saisi jonkinlaisen käsityksen, voi vertailun vuoksi todeta, että valtion tämän vuoden budjetissa on sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan määrärahoiksi varattu 11,7 miljardia euroa eli suunnilleen sama summa kuin pörssiyhtiöt maksavat osinkoja, sanoi SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola tänään Suonenjoella.

Huutola huomautti, että osingoista maksetaan toki veroja, mutta valitettavasti noin puolet osingoista maksetaan ulkomaille ja niitä siis verotetaan siellä, jos verotetaan.

– Suomessa on tehty maltillisia tulopoliittisia sopimuksia useita peräjälkeen, jotta yritysten kannattavuus ja omavaraisuus paranisivat. Näin on pyritty luomaan yrityksille edellytyksiä investoida Suomeen. Investoinneilla vahvistettaisiin Suomen mahdollisuuksia pärjätä kovassa kansainvälisessä kilpailussa myös tulevaisuudessa, Huutola totesi.

Huutolan mukaan maltilliset palkankorotukset ovat toimineet siten kuin pitikin eli yritysten kannattavuus ja omavaraisuus ovat parantuneet. Yritykset eivät kuitenkaan ole olleet valmiita tekemään omaa osuuttaan maltillisten tupojen vastapainoksi eli investoimaan Suomeen. Yritykset jakavat mieluummin kasvaneet voitot omistajille. On selvää, että omistajillekin pitää tuottoa sijoituksille maksaa, mutta joku kohtuus siinäkin pitäisi olla.

– Tulevissa sopimusneuvotteluissa yritysten toiminta joutuu kriittisen tarkastelun kohteeksi. Onko työntekijöiden mielekästä jatkuvasti uhrautua hyvän tavoitteen eteen ilman, että sopimuksen toinen osapuoli kantaa oman vastuunsa, kysyi Huutola.