s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK, Akava: s a k·fiongelmie…

SAK, STTK, Akava: Homeongelmien ennaltaehkäisyssä unohdettiin väliinputoajat

SAK, STTK ja AKAVA

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama kosteusvauriotyöryhmä on jättänyt muistionsa ministeri Liisa Hyssälälle. Palkansaajakeskusjärjestöt ovat tyytyväisiä raportin käytännönläheisiin linjauksiin, jotka ohjaavat ripeään ja moniammatilliseen toimintaan epäiltäessä kosteusvauriota työpaikalla.

– Toimivia käytäntöjä ja menettelytapoja tulee saattaa käyttöön valtakunnallisesti, järjestöt patistavat.

Kuitenkin järjestöjen mielestä työpaikkojen home- ja kosteusvaurio-ongelmien hallintaan olisi pitänyt esittää selkeämpiä velvoitteita, jotta kiinteistöjen kunnossapitovastuu ja viranomaisvalvonta tehostuisivat.

– Nyt ne jäivät puuttumaan.

Terveysongelmien ennaltaehkäisy on aina hoitoa parempi vaihtoehto. Lain perusteella työnantaja vastaa työn terveellisyydestä ja turvallisuudesta – myös vuokratiloissa.

– Epäiltäessä kosteusvauriota on huoltotoimien asianmukaisuus ja rakenteiden kunto selvitettävä viipymättä ja tehtävä tarvittavat korjaukset. Henkilöstön edustajien mukanaolo selvitysprosessissa on tärkeää, samoin kaikkien asianosaisten informointi. Jos tiloissa työskennelleet tai muutoin oleskelleet henkilöt oireilevat, tarvittavat tutkimukset on tehtävä, järjestöt korostavat.

Kosteusvauriotyöryhmän ohella toisessa työryhmässä on täsmennetty edellytyksiä, joiden vallitessa astma tulisi korvata työpaikan kosteusvaurioon liittyvän mikrobialtistuksen aiheuttamana ammattitautina.

Kosteusvauriotyöryhmä esittää työsuojelupiirien valvontaohjeiden yhtenäistämistä kosteusvauriotyöpaikoilla ja suosittaa viranomaisyhteistyön lisäämistä. Työterveyslaitos ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos seuraavat alan uutta tutkimusta ja päivittävät ohjeistusta suojelun tehostamiseksi. Järjestöt arvioivat, että nykyinen vähäinen tutkimustieto rajoittaa homeille altistuneiden auttamista.

Kosteusvauriotyöryhmän piti selvitystensä perusteella tehdä tarpeelliset ehdotukset ja arvioida eri vaihtoehtojen terveydelliset, taloudelliset ja muut merkittävät vaikutukset. Palkansaajakeskusjärjestöjen mielestä on valitettavaa, että yksilön näkökulma jäi taloudellisessa tarkastelussa ohueksi.

– Homealtistuneiden työntekijöiden työsuhteen suojelun ongelmien ja sosiaaliturvan väliinputoamistilanteiden käsittely rajattiin ulkopuolelle.

Altistuneiden ja oireilevien työntekijöiden tulevaisuus huolettaa tilanteessa, jossa yhteisenä tavoitteena on työurien pidentäminen ja kuntoutuksen tehostaminen.

– Tilanteen selvittely ja tutkimukset usein viivästyvät. Hoitavan lääkärin työkyvyttömäksi arvioima henkilö ei pääse minkään korvaus- tai kuntoutusjärjestelmän piiriin. Tällöin henkilö pahimmassa tapauksessa joutuu toimeentulotukiasiakkaaksi. Myös työsuhde voidaan irtisanoa, jos henkilö ei kykene työskentelemään tarjolla olevissa työtiloissa.

Vastaavilta tilanteilta vältyttäisiin, jos kosteusvaurio-ongelmia ennaltaehkäistäisiin ja hoito tehostuisi. Tämä tavoite ei kuitenkaan auta tämän hetken väliinputoajia, joita ei saa jättää palvelu- ja korvausjärjestelmien ulkopuolelle.

Palkansaajajärjestöt ovat Kunnallisen Työmarkkinalaitoksen tuella jo aiemmin esittäneet mahdollisuutta kosteusvauriohomeille altistuneiden lyhytkestoisiin kuntoutustoimiin työtapaturmavakuutuksesta. Palkansaajakeskusjärjestöt vaativat, että näiden työntekijöiden toimeentuloa ja työkyvyn ylläpitoa koskevat ongelmat ratkaistaan kiireellisesti.