s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n valtuuston vetoomus: Pal…

SAK:n valtuuston vetoomus: Palkansaajat maaliskuussa vaaliuurnille

SAK:n valtuusto vetoaa palkansaajiin

SAK:n valtuusto 22.-23.11.2002

Ensi maaliskuun eduskuntavaaleissa ratkaistaan maamme yhteiskuntakehityksen suunta nelivuotiskaudeksi. Eduskunnan kokoonpanolla, muodostettavalla hallituksella ja sen politiikalla sekä hallitusohjelmalla on iso merkitys palkansaajille. Kyse on työllisyydestä ja hyvinvoinnista. Vaalitulos ratkaisee voiko hyviä tuloksia tuottanut, luottamukseen perustuva kolmikantayhteistyö jatkua vai ajautuuko Suomi epävarmuuden aikaan.

SAK on esittänyt omat tavoitteensa vuosille 2003-2007. Suomen malli -tuloksia luottamuksella ja yhteistyöllä – asiakirja tarjoaa hyvän lähtökohdan vaaleja edeltävään keskusteluun julkisuudessa, ehdokkaiden kanssa ja työpaikoilla. Kansalaiskeskustelun pohjalta SAK tarkentaa omat ehdotuksensa hallitusohjelmaan. Osallistuminen vaalikeskusteluihin ja erityisesti työelämään liittyvien teemojen esiintuonti on luonnollinen osa ay-liikkeen yhteiskunnallista vaikuttamista ja ennakoivaa edunvalvontaa.

Suomalaisten äänestysaktiivisuus on vähentynyt vaali vaalilta, mikä on huolestuttavaa koko kansanvaltaisen päätöksenteon kannalta. SAK:n valtuusto vetoaa ay-liikkeen jäsenistöön ja työpaikkojen luottamushenkilöihin äänestysaktiivisuuden kohottamiseksi. Palkansaajien ääni on saatava kuulumaan eduskuntavaaleissa. Ja niin, että se tuntuu sekä vaalituloksessa että hallitusohjelmassa.

Osoitteesta
löytyvät SAK:n valtuuston esittely, liittoesitykset ja valtuuston niistä antamat lausunnot, kokouksen aikana julkaistut lehdistötiedotteet, referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista ja valtuuston jäsenten haastatteluja.