s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tulospalkkaukselle neuvoteltav…

Tulospalkkaukselle neuvoteltava yhteiset pelisäännöt (29.10.1999)

Viime vuosien suotuisa työllisyys- ja ostovoimakehitys on ollut suurelta osin tehtyjen tuloratkaisujen ansiota. Jotta suotuisa talouskehitys jatkuisi myös liittokierroksella, tarvitaan edelleen kansantalouden keskimääräiseen tuottavuuden nousuun sekä matalan inflaation tavoitteeseen perustuvia palkkaratkaisuja. Tämä on entistäkin tärkeämpää nyt, kun kysymyksessä ovat ensimmäiset neuvottelut uusista tuloratkaisuista Suomen Emu-jäsenyyden aikana ja euro-oloissa.

Tulopoliittisen selvitystoimikunnan arvioiden perusteella työllisyyden ja ostovoiman kannalta paras lopputulos saavutetaan yhdistämällä palkka- ja veroratkaisut. Liittokierroksen oloissa tätä näyttää kuitenkin olevan vaikea toteuttaa.

Kuten toimikuntakin toteaa, olisi eduksi, jos liittoneuvotteluissa voitaisiin välttää ansiokehityksen voimakas eriytyminen, mikä saattaa myöhemmin purkautua alojen väliseksi palkkakilpailuksi. Kovin epäyhtenäinen ansiokehitys saattaisi vaikeuttaa palkkalinjan arviointia ja siten myös päätöksentekoa mahdollisista veroratkaisuista.

Haitallisen palkkakilpailun välttämiseksi ja toisaalta euro-oloissa tarvittavan sopeutumiskyvyn ylläpitämiseksi työmarkkinaosapuolten tulisi neuvotella tulos- ja voittopalkkioiden käyttöönottoa koskevat yhteiset pelisäännöt.

Tulopoliittisen selvitystoimikunnan selvitykset osoittavat, ettei palkkataso ole kilpailukyvyn este. Suomalaisten palkkataso edustaa enintään EU-maiden keskitasoa.

Lisätietoja: Pertti Parmanne, osastopäällikkö, puh. (09) 7721 310 Ismo Luimula, ekonomisti, puh (09) 7721 311 Helena Pentti, ekonomisti, puh 040 521 2850