s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SY:ltä puuttuu kumppani, valtu…

SY:ltä puuttuu kumppani, valtuudet ja kyky tehdä työmarkkinasopimuksia

Matti Tukiainen

SAK:n johtaja Matti Tukiainen Järventaukselle:

– Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus vaatii yrittäjäjärjestöä tupopöytään. Tehdäkseen työmarkkinasopimuksia SY:llä pitäisi olla sopimuskumppani. Lisäksi sillä pitäisi olla valtuudet omilta jäsenyrityksiltään tehdä niitä koskevia sopimuksia. Edelleen järjestöllä pitäisi olla kyky tehdä sopimuksia. SY:ltä puuttuu nämä kaikki edellytykset.

– SY:n todellinen tarkoitus ei olekaan päästä tupo-pöytään sopiakseen asioista, vaan romuttaakseen kolmikantaan perustuvan sopimusyhteiskunnan, jonka tuloksena Suomi nousi lamasta, Suomeen on saatu 400 000 uutta työpaikkaa, talouskasvu on euroalueen nopeinta ja työelämän muutosturvaa on voitu parantaa. SY:stä on kehittymässä samanlainen työmarkkinoiden rakkikoira kuin se oli takavuosina Valdemar Büchlerin aikana. Jos SY:n linja toteutuu, palattaisiin työmarkkinoilla 50 vuotta taaksepäin isäntävaltaan. Se taas johtaisi työmarkkinoiden vakauden heikkenemiseen, tuottavuuden ja talouskasvun hidastumiseen, mutta ennen kaikkea ihmisten pahoinvoinnin lisääntymiseen.

– Globalisaation paineissa suomalainen työelämä kaipaa isäntävallan sijasta enemmän yhteistyötä, enemmän hyvin motivoituneita työntekijöitä ja enemmän työn tulosten oikeudenmukaista jakamista myös työntekijöille.

SAK:n johtaja Matti Tukiainen, puhelin 0400 600 099