s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Presidentti Tarja Halonen: Sos…

Presidentti Tarja Halonen: Sosiaaliturvauudistuksessa on nähtävä kokonaisuus

Presidentti Tarja Halonen

SAK:n Palkkatyöläinen 100 vuotta

Suomalaisen hyvinvointijärjestelmän rakentaminen on edellyttänyt yli sukupolvien menevää yhteisvastuuta. Tämän takia presidentti Tarja Halosen mukaan sitä ei kannattaisi kovin heppoisin perustein romuttaa. Lisäksi järjestelmällä on laaja kansalaisten tuki, mikä antaa presidentin mielestä selkänojaa poliittisille päättäjille.

Halonen onkin huolissaan hyvinvointijärjestelmän hitaasta nakertamisesta samaan aikaan kun köyhyydestä puhumista ei pidetä sopivana.

&#;8211 Sen sijaan että turvaverkkoja nirhataan ja huomio kiinnitetään yksittäisiin asioihin, kehotan näkemään kokonaisuuden niin sosiaaliturvauudistuksessa kuin globalisaatiokehityksessäkin, presidentti sanoo tänään keskiviikkona ilmestyneessä SAK:n Palkkatyöläisen 100-vuotisjuhlanumeron haastattelussa.

Työmarkkina-asemalla vaikutusta sananvapauteen

Satavuotiaan Palkkatyöläisen juhlanumeron teemana on työntekijän sananvapaus nyky-Suomessa. Vahva työmarkkina-asema on paras sananvapauden tae. Sananvapauden liekanaru on jo melko kireällä määräaikaisilla ja vuokratyöntekijöillä, koska heidän työsuhteensa on helposti katkolla.

– Sananvapauden kannalta on huolestuttavaa, jos ihmiset pelkäävät puhua työelämän asioista julkisuudessa, sanoo professori Olli Mäenpää lehden haastattelussa.

Työntekijän sananvapauden tilaa tarkastellaan myös tänään pidettävässä Palkkatyöläisen satavuotisseminaarissa Helsingin työväentalolla. Pääalustajina ovat Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Janne Virkkunen sekä Julkisen Sanan neuvoston puheenjohtaja Pekka Hyvärinen.

Haastattelut ja muuta materiaalia löytyy Palkkatyöläisen verkkosivuilta osoitteesta www.palkkatyolainen.fi.