s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Pitkäaikaistyöttömien yhteisku…

Pitkäaikaistyöttömien yhteiskuntatakuu toteutettava

Saana Siekkinen

Tänään annettu hallituksen esitys työmarkkinatuen uudistamisesta on askel oikeaan suuntaan tavoiteltaessa pitkään työttömänä olleiden työllistymismahdollisuuksien parantamista. SAK on ajanut työttömien aktivointitoimien lisäämistä jo pitkään. Esimerkiksi Tanskassa panostukset aktiivitoimiin ovat työtöntä kohden 2,5-kertaiset Suomeen verrattuna. Työvoimapolitiikan määrärahat onkin myös Suomessa vähitellen saatettava pohjoismaiselle tasolle.

Hallitus esittää, että varsinainen &#;8221aktiivikausi” työllistämistoimissa alkaisi viimeistään 500 työmarkkinatukipäivän jälkeen. Työllistyminen on sitä vaikeampaa mitä kauemmin työttömyys kestää. Aktiivitoimia onkin oltava tarjolla välittömästi kun työttömyys uhkaa pitkittyä. Esimerkiksi osana tupoa sovitussa muutosturvan toimintamallissa tavoitteena on nimenomaan ehkäistä työttömyyden pitkittyminen ja käynnistää työllistymistä tukevat toimet jo irtisanomisaikana. Esitetystä 500 päivästä ei saa tulla alarajaa aktiivitoimiin ryhtymiselle.

Pitkäaikaistyöttömien yhteiskuntakuu voidaan toteuttaa vain, jos työvoimatoimistojen ja työvoiman palvelukeskusten toimintatapoja muutetaan. Esimerkiksi työnhakusuunnitelmat on tehtävä lain edellyttämällä tavalla ja niiden sisältöä on olennaisesti parannettava. Myös työttömille työnhakijoille tarjottavien toimenpiteiden, kuten työharjoittelun, työkokeilun, työvoimakoulutuksen tai tukityön laatua ja vaikuttavuutta on voitava parantaa. Olennaista on löytää työttömän kannalta tarkoituksenmukaisia työllistymistä tukevia toimia. Hallituksen esityksessä lisätään työttömien velvollisuuksia, mutta avoimeksi jää, miten viranomaisten osuutta parannetaan.

Ensi vuoden alusta 500 päivää työmarkkinatukea saaneen kieltäytyminen tai eroaminen työstä, toimenpiteestä tai koulutuksesta johtaa työmarkkinatukioikeuden menettämisen toistaiseksi. Työttömällä työnhakijalla on jo nyt velvollisuus osallistua tarjottuihin aktiivitoimiin työttömyysturvan tai työmarkkinatuen määräaikaisen menettämisen uhalla. Ongelmana on ollut, ettei aktiivitoimia ole pystytty työttömille tarjoamaan riittävästi ja pitkäjänteisesti. Monet pitkään työttömänä olleet tarvitsisivat useita pitkäkestoisia tukitoimia työllistyäkseen avoimille työmarkkinoille.

SAK korostaa, että vastikkeellisuuden lisäämisen vastapainona on työttömän oikeusturvaa parannettava. Lainsäädännössä tulisi todeta työttömän oikeus pyytää työnhakusuunnitelmansa tarkistamista sekä oikeus kieltäytyä toimenpi-teestä, josta ei ole sovittu ko. suunnitelmassa.

Lisätietoja:

Koulutus- ja työvoimapoliittinen asiantuntija Saana Siekkinen,