s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK huolestunut työsopimuslaki…

SAK huolestunut työsopimuslakikomitean työstä (1.11.1999)

SAK:n hallitus sai maanantaisessa kokouksessaan Kiljavalla selvityksen työsopimuslakikomitean työstä. SAK:n hallitus piti erittäin huolestuttavana, ettei yksimielisyyttä mm. työsuhteen vähimmäisehtojen turvaamisesta työntekijöille ole vielä saatu aikaan. Vuokratyövoiman käytön ja pätkätöiden yleistyminen ovat johtaneet tilanteeseen, jossa työlainsäädäntö vanhenee nopeasti eikä enää turvaa riittävästi työntekijöiden työehtojen vähimmäissuojaa. SAK katsoo edelleen, että alan edustavin sopimus tulisi jatkossa katsoa yleissitovaksi. SAK:n hallituksen mielestä komitealle tulisikin antaa hyvin lyhyt lisäaika, jonka aikana nähdään, onko eri osapuolilla todellista halua komitean työn rakentavaan loppuunsaattamiseen.

SAK:n hallitus keskusteli kokouksessaan myös liittojen ja keskusjärjestön yhteistyöstä tulevalla tulokierroksella. Hallitus piti tärkeänä, että liittokierroksen aikana liittojen keskinäinen, keskusjärjestöjen sisäinen sekä myös keskusjärjestörajat ylittävä yhteistyö sujuu mahdollisimman hyvin. Yhteistyön käytännön toteutusta varten hallitus korosti mm. sopimussihteerien tiivistä kanssakäymistä.

SAK:n hallitus korosti, että SAK:lainen liike tulee tarvittaessa yhteisvoimin varmistamaan sen, että kaikille SAK:laisille sopimusaloille saadaan tyydyttävät neuvottelutulokset alan työntekijöiden palkka- ja muiksi työehdoiksi.

SAK:n toimisto täsmentää hallituksessa käydyn keskustelun pohjalta yhteisiä tavoitteita liittokierrokselle. Näitä valmistelussa olevia asioita ovat mm. tulospalkkauksen pelisäännöt, luottamusmiesten asema ja työssäoppimisen käytännön toteutus.

Keskustelussa arvioitiin, että palkkaratkaisuja ja sopimuskierroksen päänavauksia koskeva yhteistyö tulee olemaan epävirallista ja siinä pyritään keskusjärjestörajat ylittävään yhteistyöhön. Palkkaratkaisun mitoituksesta todettiin, että vuosi sitten työmarkkinajärjestöjen yhdessä hyväksymä kannanotto emu-aikakauden palkanmuodostuksen pelisäännöistä on voimassa.

Hallituksessa arvioitiin, ettei tällä kierroksella ole todellista mahdollisuutta tavoitella täysin yhdenpituisia sopimuksia. Alakohtaisten ongelmien ratkaisu saattaa monilla aloilla edellyttää pidempiaikaista, esim. kaksivuotista sopimusta. Hallituksessa kuitenkin korostettiin, että jatkossa tulee säilyttää mahdollisuus palata keskitettyihin tulopoliittisiin ratkaisuihin. Siksi pidettiin tärkeänä, että mahdollisiin pitkäaikaisempiin sopimuksiin sisältyisi toisen vuoden osalta niveltämismahdollisuus, mikäli vuoden kuluttua päädytään tulopoliittisen ratkaisun tekemiseen.

SAK:n hallitus kokoontuu seuraavan kerran ensi maanantaina 8.11. tarkentamaan liittokierroksen tavoiteasettelua ja toteutusta.