s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Suomen Gallupin tutkimus: SDP …

Uutinen

Suomen Gallupin tutkimus: SDP suomalaisten mielestä vahvimmin palkansaajien asialla

Kuva: Ville Juurikkala.

Puolueista palkansaajien asialla on kansalaisten mielestä edelleen parhaiten SDP, jonka useampi kuin joka toinen (54 %) arvioi ajaneen palkansaajien asioita vähintäänkin melko hyvin. SDP saa ainoana puolueena kansalaisilta enemmän kiitosta kuin kritiikkiä palkansaajien hyväksi tehdystä työstä. Muut puolueet jäävät pakkasen puolelle.

Toiseksi parhaana palkansaajien asioiden hoitaja pidetään vasemmistoliittoa (42 %). Keskustan (33 %) ja kokoomuksen (31 %) työhön palkansaajien hyväksi uskoo joka kolmas suomalainen. Suomalaisista reilu neljäsosa (28 %) uskoo vihreiden toimineen palkansaajien hyväksi. RKP:n työhön palkansaajien hyväksi puolestaan luottaa joka viides (21 %).

Tiedot ovat ennakkotietoja Suomen Gallupin työmarkkinailmastotutkimuksesta, johon tammi-helmikuun vaihteessa haastateltiin 1006 yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen vaaliteemoja käsittelevä osaraportti julkistetaan kokonaisuudessaan tiistaina 4.3. Puolueiden palkansaajaidentiteettiä on tutkimuksessa seurattu vuodesta 1998.

Kaikki puolueet saavat nyt heikompia tuloksia kuin vuosi sitten. Mielipiteiden sahaamisesta huolimatta arviot ovat vuodesta 1998 olleet kokonaisuudessaan paranemaan päin. Kaikki puolueet saavat erityisen positiivisen palautteen kaikkein nuorimmalta vastaajaryhmältä (15-24-v).

Arvioidessaan oman puolueensa toimia palkansaajien hyväksi, SDP:n kannattajat antavat puolueelleen myönteisimmän palautteen. Myös kokoomuksen, keskustan ja vihreiden kannattajat arvioivat nimenomaan SDP:n toimineen parhaiten palkansaajien hyväksi – siis paremmin kuin oman puolueensa. Vasemmistoliiton kannattajat kuitenkin arvostavat oman puolueensa työtä palkansaajien hyväksi enemmän kuin SDP:n. Vihreät puolestaan antavat vasemmistoliitolle lähes yhtä myönteisen arvion kuin omalle puolueelleen.

Vaikka SDP siis useimpien puolueiden kannattajien joukossa arvioidaan palkansaajapuolueena ykköseksi, annetaan myös omalle puolueelle yleensä kohtalainen arvio palkansaajien hyväksi tehdystä työstä. Poikkeuksena tästä ovat keskustalaiset, joista vain hiukan useampi kiittää kuin kritisoi puolueensa toimintaa palkansaajien asemaa koskevissa asioissa.

Ay-liike toiminut vakavimmin työttömyyttä vastaan

Tutkimuksessa selvitettiin myös kansalaisten käsityksiä siitä, mitkä yhteiskunnalliset toimijat ovat vahvimmin ponnistelleen työttömyyden voittamiseksi. Kysymys on toistettu säännöllisesti vuodesta 1996.

Vahvimmin työttömyyttä vastaan taistelee suomalaisten mielestä edelleen ammattiyhdistysliike. Enemmistö (55 %) uskoo ammattiyhdistysliikkeen ponnistelevan vilpittömästi työttömyyden voittamiseksi. Toiseksi vahvimmin työllisyyden hyväksi on kansalaisten mielestä toiminut presidentti Tarja Halonen, jonka joka toinen suomalainen (50 %) tehneen vakavaa työtä työttömyyden voittamiseksi. Paavo Lipposen hallituksen työllisyystoimiin luottaa 39 prosenttia suomalaisista, opposition ja työnantajien ponnistuksiin työttömyyttä vastaan enää joka kolmas (33 %). Suomen pankin työ työllisyyden ei kansalaisia juuri vakuuta: vain joka 15 prosenttia uskoo sen pyrkivän vakavissaan edistämään työllisyyden paranemista.

Ammattiyhdistysliike on arvioitu vakavimmaksi työttömyyden vastustajaksi kaikissa tähänastisissa tutkimuksissa vuodesta -96. Myönteisimmän palautteen ay-liikkeen työstä työllisyyden hyväksi antavat mm. nuoret, opiskelijat, maatalousyrittäjät ja alemmat toimihenkilöt, akavalaiset ja SAK:laiset sekä vihreiden ja SDP:n äänestäjät.

Myös työttömät turvaavat erityisesti ay-liikkeeseen. Työttömistä joka toinen (50 %) arvioi ammattiyhdistysliikkeen tehneen vakavaa työtä työttömyyden voittamiseksi. Vain ay-liike ja presidentti Halonen saavat työttömiltä enemmän kiitosta kuin moitteita toiminnasta työttömyyden helpottamiseksi.

– Suomen Gallupin tutkimusjohtaja Juhani Pehkonen, puh. 040-557 2393
– SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400-600 099