s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työnantajat Suomessa ja Ruotsi…

Uutinen

Työnantajat Suomessa ja Ruotsissa käyttävät globalisaatiota tekosyynä ay-liikkeen heikentämiseen

Wanja Lundby-Wedin. Kuva: Ruotsin LO

SAK:n Ihalainen ja LO:n Lundby-Wedin:

– Suomessa ja Ruotsissa on useita esimerkkejä siitä, että työnantajat yrittävät käyttää globalisaatiota ja EU:n sisämarkkinoita välineenä ja tekosyynä ammattiyhdistysliikkeen heikentämiseen. Tätä ammattiyhdistysliike ei tule hyväksymään, toteavat Ruotsin palkansaajakeskusjärjestö LO:n puheenjohtaja Wanja Lundby-Wedin sekä SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen.

LO:n ja SAK:n johto pohtivat keskiviikkona ja torstaina Tukholmassa työmarkkinakehitystä Ruotsissa ja Suomessa. Ajankohtaisena teemana keskusteluissa olivat mm. ns. Waxholmin tapaus Ruotsissa ja Viking Linen Rosella-aluksen ulosliputus Suomessa. Molemmissa tapauksissa työnantajat ovat ryhtyneet oikeustoimiin lähtökohtanaan, että palkansaajien kansalliset ay-oikeudet ovat ristiriidassa kansainvälisen oikeuden ja esimerkiksi palvelujen vapaan liikkuvuuden kanssa. Ruotsissa on myös mm. kyseenalaistettu ruotsalaisten paperityöntekijöiden myötätuntotoimet suomalaisille Metsäteollisuus ry:n kesällä Suomen paperiteollisuudessa toteuttaman työsulun yhteydessä.

– Maailmanlaajuisen kilpailun käyttäminen tekosyynä palkansaajien peluuttamiseen toisiaan vastaan on vastuutonta. Globalisaatio vaatii tiivistyvää yhteistyötä, ei voimistuvaa vastakkainasettelua, työmarkkinaosapuolten välillä. Osapuolten on yhdessä toimittava työmarkkinoiden vakauden ja talouskasvun hyväksi. Tämä voi toteutua vain jos samalla kunnioitetaan palkansaajien oikeuksia &#;8211 ja myös oikeutta puolusta niitä.

Viking Linen ja Suomen Merimies-Unionin oikeusprosessia käsiteltiin SAK:n hallituksen kokouksessa maanantaina. Tiivistelmä tapauksesta löytyy tiedotteesta 5.9.2005.