s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ammattiyhdistysoikeudet ovat i…

Ammattiyhdistysoikeudet ovat ihmisoikeuksia

Kansainvälinen ihmisoikeuspäivä 10.12.2003

SAK vetoaa Kansainvälisenä ihmisoikeuspäivänä 10.12.2003 ammattiyhdistysoikeuksien kunnioittamisen puolesta. Työntekijöillä tulee olla kaikkialla maailmassa oikeus järjestäytyä ja neuvotella kollektiivisesti työehdoista. SAK tähdentää, että ammattiyhdistysoikeudet ovat ihmisoikeuksia.

Kansainvälisen työjärjestön ILOn vuonna 1998 hyväksytyssä työelämän perusperiaatteiden ja -oikeuksien julistuksessa kaikki ILOn jäsenvaltiot sitoutuvat kunnioittamaan ja edistämään muiden oikeuksien ohella yhdistymisvapautta ja kollektiivista neuvotteluoikeutta. Nämä ammattiyhdistysoikeudet perustuvat ILOn perussopimuksiin 87 ja 98.

SAK tuomitsee ammattiyhdistysliikkeen vainoamisen eri puolilla maailmaa. Erityisen kärjistynyt tilanne on Valko-Venäjällä, jossa hallitus järjestelmällisesti loukkaa ammattiyhdistysoikeuksia ja yrittää kokonaan estää vapaan ammattiyhdistystoiminnan. SAK pitää tärkeänä, että ILOn hallintoneuvosto on asettanut tutkimuskomission selvittämään ammattiyhdistysoikeuksien rikkomista Valko-Venäjällä.

Pahin tilanne on Kolumbiassa, jossa on murhattu tänä vuonna 69 ammattiyhdistysaktiivia. Vapaa ammattiyhdistysliike on edelleen kielletty monessa maas-sa. Ammattiyhdistysoikeuksia loukataan jatkuvasti useissa maissa kuten Kiinassa ja Zimbabwessa.

SAK muistuttaa, että vapaa ammattiyhdistysliike on kaikkialla olennainen tekijä globalisaation sosiaalisen oikeudenmukaisuuden vahvistamisessa ja välttämätön perusta demokratian toteutumiselle.

Suomen on toimittava aktiivisesti työelämän perusoikeuksien kunnioittamiseksi ja niiden edistämiseksi kaikkialla maailmassa. SAK vetoaa suomalaisiin yrityksiin, että ne kunnioittavat kaikkialla toimiessaan ammattiyhdistysoikeuksia.

Lisätiedot:
SAK:n kansainvälisen osaston johtaja Marjaana Valkonen, puh. (09) 7721 306 tai 0400 705 136