s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työministeriö julkisti arvion …

Työministeriö julkisti arvion virolaisten maahanmuutosta Suomeen

Työministeriö on julkistanut itälaajentumista koskevan VTL Kari Hietalan tutkimuksen virolaisten maahanmuutosta Suomeen EU-jäsenyyden toteutuessa. Tulomuuton arvioidaan kaksinkertaistuvan laajentumisen toteuduttua eli nousevan noin 1 500 muuttajaan vuosittain.

Tutkija on päätynyt lukuun muuttoliikkeiden matemaattisen mallin avulla sekä vertailemalla mahdollista muuttoliikettä Virosta suomalaisten Ruotsiin suuntautuneeseen muuttoliikkeeseen. Hietalan mukaan elintaso ja palkkaerot Suomen ja Viron välillä ovat kuitenkin nyt moninkertaiset verrattuna Suomen ja Ruotsin väliseen elintasoeroon 1970-luvun vaihteessa, jolloin 80 000 suomalaista muutti Ruotsiin kahden vuoden aikana.

– Täsmälliset arviot muuttoliikkeen määrästä ovat enemmän kuin epävarmoja, kuten tutkija itsekin tiedotustilaisuudessa totesi, muistuttaa SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen. – Selvityksessä ei lainkaan käsitellä palvelujen vapaan liikkuvuuden puitteissa tapahtuvaa työvoiman liikkuvuutta, joka tulee kuitenkin olemaan varsin laajaa mm. aliurakoinnin ja vuokratyön yleistyessä maiden välillä. Myöskään Suomen sosiaaliturvan vaikutusta muuttoliikettä edistävänä tekijänä ei tutkimuksessa arvioitu.

– SAK kiirehtii kolmikantaisen työryhmän asettamista työehtojen valvonnan tehostamiseksi, jotta itälaajentumista ei käytetä palkkojen polkemiseen tai työehdoilla keinotteluun.

Työministeriön tiedote