s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Sateenvarjosopimuksella kasvav…

Sateenvarjosopimuksella kasvavan työttömyyden kimppuun

Lauri Lyly SAK:n valtuuston syyskokouksessa. Kuva: Tuulikki Holopainen

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly haluaa konkreettisia tuloksia jo lähiviikkoina

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly vetoaa vakavasti työmarkkinaosapuoliin ja maan hallitukseen työllisyyttä tukevan sopimuksen saamiseksi Suomeen. Hänen mielestään nykyisen kyttäysaseman sijasta pitäisi saada uusi vaihde päälle. Konkreettisia tuloksia olisi saatava jo lähiviikkoina, sillä työttömyys kasvaa jatkuvasti ja työmarkkinakierros painaa päälle.

– Haastan vahvasti EK:n ja muut työnantajat sekä palkansaajajärjestöt uuden, työllisyyttä vahvistavan sopimuksen tekemiseen, Lyly vetosi torstaina SAK:n valtuuston kokouksessa Nurmijärvellä.

Vaikka laajemmasta, alakohtaisia neuvotteluja tukevasta ratkaisusta ei ole saatu kunnollista läpimurtoa aikaan, Lylyn mukaan taustakeskusteluja työmarkkinakeskusjärjestöjen kesken ja myös maan hallituksen kanssa on käyty. Niiden yhteydessä on sovittu muun muassa työttömyysvakuutusmaksun ensi vuoden tasosta.

– Tulopoliittiset sopimusratkaisut eivät ole koskaan syntyneet ilman vahvaa tahtotilaa. Sitä on tarvittu niin ay-liikkeeltä kuin muiltakin osallisilta. Jos nyt yritämme luoda jotain uutta kokoavaa sopimusta, sateenvarjomallia, tarvitaan siihen vahvaa ay-liikkeen tahtotilaa. Meidän yhteinen etumme on, että kriisitilanteessa turvaamme toisemme. Sitä on solidaarisuus, Lyly totesi.

Hänen mukaansa tätä yhteistä tahtotilaa pitäisi näyttää tänä syksynä ja tulevana talvena. Lylyn mielestä nyt merkit ovat sellaisia, että työnantajat yksin sanelevat sopimisen sisällöt. Tasavertaisessa pöydässä tarvitaan kuitenkin kaksi vahvaa sopijaa ja palkansaajien pitää olla toinen niistä.

Lyly otti puheessaan esille monia työllisyyttä edistäviä hankkeita, esimerkiksi puhtaaseen teknologiaan liittyvän mahdollisen investointibuumin. Myös elvytyksen tärkeys tuli esille.

– Tässä epävarmassa taloustilanteessa, tässä järkyttävässä työllisyystilanteessa, ei ole mitään syytä lopettaa elvyttävää talouspolitiikkaa. Elvytystä ei saa lopettaa ennen kuin potilas kykenee itse hengittämään.

– Yhden kasvun moottorin voi tarjota Kööpenhaminan ilmastokokous joulukuussa. Me haluamme, että tuon kokouksen lopputuloksena syntyy maailmanlaajuinen ja kunnianhimoinen ilmastosopimus, joka turvaa elämisen edellytykset myös tuleville sukupolville. Toivomme myös, että linjauksissa eri sektoreiden tuotanto-olosuhteita kohdeltaisiin yhdenmukaisesti.

– Jos maailmassa saavutetaan uskottava poliittinen sopimus päästöjen vähentämiseksi, se johtaa massiiviseen tuotantolaitteiden, yhdyskuntarakenteiden ja muiden kestotavaroiden uusimiseen. Tällöin syntyisi uusi maailmantalouden kultaisiin vuosiin verrattavissa oleva investointibuumi, jossa puhtaan teknologian kysyntä kasvaa räjähdysmäisesti.

– Korkealuokkaisten ja energiatehokkaiden investointitavaroiden tuottajana Suomella olisi hyvät asemat hyötyä tällaisesta kasvubuumista, Lyly sanoi.

Lauri Lylyn koko puhe löytyy oikeanpuoleisen palstan linkkien kautta.

Osoitteesta www.sak.fi/valtuusto löytyvät SAK:n valtuuston esittely, syyskokouksen aikataulu ja liittoesitykset. Samaan osoitteeseen kerätään kokouksen aikana mm. lehdistötiedotteet ja referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista.