s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Eläkemaksusta on sovittava työ…

Eläkemaksusta on sovittava työmarkkinajärjestöjen kesken

SAK on valmis jatkamaan neuvotteluja ensi vuoden työeläkemaksuista. Julkisuudessa olleet tiedot neuvottelujen katkeamisesta eivät pidä paikkansa. Työmarkkinajärjestöjen eläkeneuvotteluryhmä kokoontuu seuraavan kerran ensi perjantaina käsittelemään asiaa.

Palkansaajajärjestöjen lähtökohtana neuvotteluissa on, että sosiaalitupon mukaisesta maksunkorotusaikataulusta pidetään kiinni. Tämä on välttämätöntä eläkejärjestelmän kestävyyden varmistamiseksi ja varsinkin nuorten ikäluokkien eläkelupauksen täyttämiseksi.

Käynnissä olevissa neuvotteluissa on keskusteltu työkyvyttömyyseläkkeitä varten kerättävän puskurin tasosta. SAK:n lähtökohtana on, että tasoa koskevien ratkaisujen ei pidä johtaa koko järjestelmän kannalta huonoihin päätöksiin.

Eläkeyhtiöiden vakuutusmatemaatikot ovat tehneet laskelman, joka perustuu sosiaalitupon mukaiseen maksutasoon. SAK:n näkemyksen mukaan ensi vuoden laskuperusteet vahvistetaan tämän laskelman perusteella, ellei neuvotteluissa muuta sovita. Työeläkeyhtiöiden hallitukset eivät ole oikea taho ratkaisemaan perustaltaan vakuutusmatemaattisia kysymyksiä.

Julkisuudessa on ollut esillä, että Eläketurvakeskuksen toimitusjohtaja on laatinut omissa nimissään muistion. SAK:n kannan mukaan tässä ns. kompromissiesityksessä hahmoteltu ratkaisu vaarantaisi eläketurvan rahoituksen. Muistio ei toimi neuvottelujen pohjana.

• Eläke- ja työura-asioiden päällikkö Kaija Kallinen, puh. 040 500 2417
  • Pääekonomisti Olli Koski, 050 541 9645