s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:lta kirja työssä jaksamise…

SAK:lta kirja työssä jaksamisesta (24.2.1999)

Työssä jaksamisesta on tullut koko kansan huolenaihe 1990-luvulla. Laman synnyttämän epävarmuuden ja lisääntyneen kiireen jäljet näkyvät ja niistä puhutaan. Myös tutkimustulokset vahvistavat työntekijöiden kyselytutkimuksista saatuja tuloksia työuupumuksen yleistymisestä. SAK julkaisee ajankohtaisesta aiheesta kirjan Työssä saa viihtyä -eväitä jaksamiseen. Kirjassa käsitellään työssä jaksamista ja työuupumuksen ennaltaehkäisemistä. Se on tarkoitettu työpaikoille oppaaksi ja virikkeiden antajaksi.

Työuupumuksen syyt ovat moninaiset. Muutosepävarmuus, määräaikaiset työsuhteet ja henkilöstön väärä mitoitus sekä epäinhimilliset johtamistavat lisäävät työntekijöiden henkistä kuormittumista. Työmuodot ovat muuttuneet, niiden seurauksena myös kiire ja stressi ovat työpaikoilla lisääntyneet ja ylitöiden määrä on kasvanut.

Työuupumusta päästään usein hoitamaan vasta, kun se aiheuttaa työntekijälle muita sairauksia ja ongelmia, esimerkiksi vakavan masennuksen. Työuupumuksen hinta yksilölle, työnantajalle ja yhteiskunnalle on myös taloudellisesti korkea. Työnantajan ja yhteiskunnan menetykset nousevat helposti kymmeniin tuhansiin markkoihin tuotanto- ja laatumenetyksistä puhumattakaan.

Työssä jaksaminen liittyy olennaisesti työn organisointiin, työaikoihin, työjärjestelyihin, johtamistaitoihin ja yhteistyöhön. Esimerkiksi työaikojen on joustettava myös työntekijöiden elämäntilanteen ja tarpeiden mukaan. Työntekijöiden työssä jaksaminen on haaste työterveyshuollolle ja työpaikkojen työsuojelupäälliköille ja -valtuutetuille. Jaksamisen perusedellytyksiä on, että työsuojelun perusasiat ovat kunnossa. Myös viranomaisten asiantuntemusta ja ammattitaitoa on lisättävä.

Kirjan loppuosaan on listattu SAK:n ehdotukset työssä jaksamisen toimenpideohjelmaan. Työelämän huolestuttavien kehityssuuntien vuoksi SAK esittää, että uusi hallitus laatii yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa työssä jaksamisen toimenpideohjelman ja varaa sen toteuttamiseksi tarvittavat taloudelliset resurssit. Ohjelma on ulotettava kaikille, myös pienille työpaikoille.

Lisätietoja: Työympäristösihteeri Raili Perimäki, p. (09) 7721 317 tai 040 522 6285