s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Markkinataloudessa vastuu kuul…

Markkinataloudessa vastuu kuuluu myös luotonantajille

Lyly Lauri

SAK:n puheenjohtajan Lauri Lylyn mielestä terveessä markkinataloudessa vastuu kuuluu myös luotonantajille, jos nämä eivät ole riittävän hyvin perehtyneet velanhakijan maksukykyyn. Hänen mukaansa nykyisellä toimintalinjalla EU on pikemminkin pelastamassa luotonantajia, eli suuria kansainvälisesti toimivia pankkeja, kuin pulaan joutuneita jäsenmaita.

– Valittu yhteisvastuullinen luotonanto ongelmamaille olisi perusteltua ja järkevää, jos voitaisiin luottaa siihen, että apua saaneet maat voisivat palata markkinaehtoiseen rahoitukseen ja korjata taloutensa ongelmat suhteellisen nopeasti. Nyt näin ei näytä tapahtuvan, Lyly totesi maanantaina EAY:n edustajakokouksessa Ateenassa.

Hän arvelee, että apupakettien erittäin tiukat finanssipoliittiset ehdot ovat tappamassa kasvun Kreikassa, Irlannissa ja kenties Portugalissa. Kreikan tilanne on Lylyn mukaan vaikein; sen ei odoteta pystyvän palaamaan rahoitusmarkkinoille ensi vuoden alussa suunnitellusti.

– Euroopan velkakriisissä on aika ottaa seuraava askel kohti hallittua velkojen uudelleenjärjestelyä. Sen ei tarvitse merkitä kenellekään täydellistä maailmanloppua. Taloushistoriasta tiedetään, että hallittu uudelleenjärjestely voidaan tehdä niin, että vaikeuksissa ollut maa kykenee nopeallakin aikataululla palaamaan rahoitusmarkkinoille, Lyly sanoi.

Lyly otti puheessaan kantaa myös EU:n talouspoliittisen koordinaation etenemiseen.

– Talouspolitiikan koordinaatiota vahvistettaessa on vastuunjako pidettävä kirkkaana mielessä. Meille elintärkeää on, että palkoista ja muista työehdoista sopiminen kuuluu työmarkkinaosapuolille. Tähän sopimisen vapauteen ei Euroopan unioni voi tulevaisuudessakaan puuttua, Lyly painotti.