s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Nuorten vuosi 2003

SAK:n Nuorten vuosi 2003

Nuorten vuosi 2003

Mitä virkaa on 250 000 nuorella duunarilla? SAK:n Nuorten vuosi keskustelee, toimii ja rähisee, jotta työväenliikkeen arvot tunnustavien nuorten ääni nousisi kuuluviin maassamme. SAK nuoret ovat huomisen päättäjiä, nyt alkaa olla aika tuumia, mihin suuntaan ruoria tulevaisuudessa käännellään.

Vuonna 2003 vietetään SAK:n Nuorten vuotta. Yksi nuorisosukupolvi on ehtinyt keski-ikäistyä sitten edellisen SAK:n nuorten teemavuoden, 1993. Nuorten vuodella halutaan muistuttaa, että maassamme on ainakin 250 000 duunarinuorta. Sillä, mitä näiden nuorten tarpeet ovat, on merkitystä. Nuorten mielipiteet näkyvät esimerkiksi äänestymis-käyttäytymisenä tai luottamustehtäviin sitoutumisena.

Vuoden voimannäyte on nuorille aikuisille tarkoitettu musiikkitapahtuma, Arvorokki Tampereella lauantaina 7.6.2003. Tilaisuuteen saapuu 5 000 SAK:laisten ammattiliittojen nuorta jäsentä. Ennen rokkitapahtumaa puhutaan asiaa. Tampereelle kokoontuvat perjantaina 6. kesäkuuta tulevaisuuden ay-päättäjät yhdessä nykyisten vallankahvassa vaikuttavien veteraaninuorten kanssa Tulevaisuuden ay-vaikuttajat -seminaariin.

Vuoden aikana tehdään myös Kesäduunari-kiertue ammatillisiin oppilaitoksiin, julkistetaan SAK nuorten Nuorisopoliittinen ohjelma ja koulutetaan nuoria ay-aktiiveja järjestöelämän saloihin.

Työelämä potkii päähän nuoria

SAK:laisen nuorisotyön tehtävänä on edistää nuorten asemaa työmarkkinoilla ja laajemmin yhteiskunnassa. Jäsenliittojen tekemällä yhteistyöllä voidaan edistää nuorten järjestäytymistä ja lisätä heidän kiinnittymistään ay-liikkeeseen ja sen tavoitteisiin.

Nuorisotyöttömyys on muutaman suvantovuoden jälkeen jälleen nousussa, ja se ennakoi muunkin työttömyyden hidasta lisääntymistä. Nuoret toimivat työpaikoilla puskurityövoimana, jonka käyttäytyminen työmarkkinoilla ennustaa myös yleisiä talouden suhdanteita.

Nuoret ovat olleet ja yhä edelleen ovat suhteellisesti heikommassa asemassa kuin varsinainen aikuisväestö tai eläkkeensaajat. Lamavuosien jälkeen yleistyneistä epätyypillisistä työsuhteista on tullut tyypillisiä juuri nuorten keskuudessa. Nuorten asema työmarkkinoilla on muita heikompi myös vertailtaessa palkkoja.

Pidentyneet koulutusajat, määräaikaiset työsuhteet ja niitä seuraavat työttömyysjaksot ovat osaltaan vaikeuttaneet nuorten itsenäistymistä; nuoret muuttavat pois kotoa entistä vanhempana ja perheen perustamisen keski-ikä on kohonnut lähelle 30 ikävuotta. Oma elämänhallinta puuttuu monelta nuorelta täysin.

Nuoren pätkätyöläisen mieltä ei lämmitä se, että yhteiskunta osoittaa tukensa omistusasumiselle samaan aikaan, kun työntekijän oletetaan olevan valmis vaihtamaan jopa paikkakuntaa työpaikan perässä. Vuokra-asuntomarkkinoiden remontointi vuokralaislähtöiseksi toisi suurimman hyödyn nuorille ja lapsiperheille.

Aiheeseen liittyvät muut tiedotteet

SAK:n nuorisovaliokunnan puheenjohtaja Aslak Haarahiltunen: Nuorisotoiminta on näkökulma kaikkeen ay-liikkeen toimintaan (29.1.2003)
Puheenjohtaja Lauri Ihalainen SAK:n Nuorten vuosi -tiedotustilaisuudessa: SAK ei ole auringonlaskun liike (29.1.2003)

SAK:n nuorisosihteeri Eija Harjula, puh. 050 1348