s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n varapuheenjohtaja Matti …

SAK:n varapuheenjohtaja Matti Huutola: Eväät pitkälle sopimuskaudelle syöty

Matti Huutola

SAK:n varapuheenjohtaja Matti Huutolan näkemyksen mukaan tulevalla työmarkkinakierroksella voidaan nykyisiä sopimuksia jatkaa vain vuodella. Hänen mukaansa talouden epävarmuus, työnantajien linjaukset ja hallituksen kykenemättömyys ovat ajamassa maan liittokierrokselle ja lyhyelle sopimuskaudelle.

Eväät pitkästä sopimuskaudesta on syöty, arvioi SAK:n varapuheenjohtaja Huutola lauantaina Forssassa.

– Talouden horisontti on niin sankassa sumussa, ettei palkansaajapuolella ole intressejä kiinnittää palkankorotuksia useammaksi vuodeksi. Pitkien sopimuksien edellytyksiä syö lisäksi työantajien haluttomuus laajoihin tuloratkaisuihin. Myös hallituksen eväät tukea laajaa ja pidempää sopimusratkaisua varten on syöty.

– Verotusta on alennettu ilman, että se olisi liitetty tuloratkaisuihin. Siksi tehdyt veroratkaisut eivät tue riittävästi palkansaajien ostovoiman kasvua. Sen sijaan työantajat ovat saaneet nykyhallitukselta veronalennukset ja kela-maksun poistamisen ehdoitta, Huutola totesi.

Hänen mielestään työelämän kehittämiseen tarvittaisiin kyllä pitkäjänteistä työtä ja sopimista.

– Parhaiten työelämää kehitetään pitkäjänteisellä keskitetyllä sopimuspolitiikalla. Erityistä tarvetta olisi ollut sopia edelleen mittavasta talouden elvytyksestä sekä työelämän kehittämisestä. Tuottavuus, laatu, osaaminen ja menestymisen takaaminen edellyttäisivät uudistuksia lainsäädännössä ja sopimuksissa, arvioi Huutola.

– Sen sijaan hallitus kiristää yhtä työntekijäryhmää lupaamalla kunnille valtionosuuksia vain, mikäli kuntatyöntekijät suostuvat maltillisiin palkankorotuksiin, Huutola paheksuu.