s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lauri Lyly: Raamisopimus on vo…

Lauri Lyly: Raamisopimus on voitto palkansaajille

Lauri Lyly SAK:n valtuustossa. Kuva: Tuulikki Holopainen

SAK:n valtuuston kokous 24.-25.11.2011

SAK:n puheenjohtajan Lauri Lylyn mielestä työmarkkinoiden raamisopimus on työn ja suomalaisen palkansaajan voitto. Hänen mukaansa sitä voidaan pitää suomalaisen työmarkkinamallin voimannäyttönä.

– Tämän on mahdollistanut erityisesti SAK:n ja SAK:laisten liittojen sekä koko ammattiyhdistysliikkeen vahva yhteistyö ja vahva tahtotila keskitetyn työmarkkinapolitiikan puolesta. Tämä on ollut meiltä johdonmukaista toimintaa, Lyly sanoi torstaina SAK:n valtuuston kokouksessa Nurmijärven Kiljavalla.

Hänen mukaansa riittävän kattavuuden saavassa raamisopimuksessa on kolme tärkeää asiaa: työllisyys, työllisyys ja työllisyys. Palkansaajille ostovoiman myönteinen kehitys on erityisen tärkeää.

– Kotimaisin työmarkkinavälinein vastataan ulkoisiin myllerryksiin ja tehdään ihmisille ennustettavuutta elämän, Lyly tiivisti raamisopimuksen merkityksen.

Lylyn mukaan raamisopimuksella viedään eteenpäin sellaisia työelämän uudistuksia, joita ei liittokierroksella samassa laajuudessa pystyttäisi tekemään. Lisäksi keskitetyllä sopimisella saadaan hänen mukaansa vahvistettua koko ammattiyhdistysliikkeen vaikutusvaltaa yhteiskunnan kehittämisessä ja työlainsäädännössä.

– On tärkeää, että työelämän suurimmassa murroskohdassa on löydetty uudenlainen sopimusmalli tupojen jälkeen. Malli jota voimme kehittää jatkossa, Lyly totesi.

Lauri Lylyn koko puhe

Valtuuston kokouksen Twitter-seuranta

Osoitteessa www.sak.fi/valtuusto voi lukea SAK:n valtuuston kokoukseen liittyviä Twitter-viestejä. Samasta osoitteesta löytyvät myös SAK:n valtuuston esittely, syyskokouksen aikataulu ja liittoesitykset. Sivuille kerätään kokouksen aikana mm. lehdistötiedotteet, uutisia ja referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista.