s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK huolissaan ammatillisen ko…

SAK huolissaan ammatillisen koulutuksen tulevaisuudesta (1.9.1999)

Valtion ylijäämäisen budjettiesityksen tiukka yleislinja vastaa suhdannetilanteen vaatimuksia. Kun talouskasvu jatkuu ripeänä, on oikea aika jatkaa valtiontalouden vahvistamista. Yhteiskunnallisten palvelujen tai sosiaaliturvan leikkauspaketteihin ei ole tarve turvautua.

SAK on huolestunut hallituksen aikeista leikata jälleen aikuisten ammatilliseen koulutukseen tarkoitettuja varoja. Osaamiseen panostaminen ja sitä kautta tuotanto- ja työvoimakapeikkojen torjuminen on keskeinen osa Suomen menestymisstrategiaa. SAK edellyttääkin, ettei vuoden 1996 koulutusvakuutusratkaisussa sovittuja resursseja enää leikata. Ratkaisullaan hallitus vaarantaa jopa kymmenen tuhannen ihmisen mahdollisuuden jatkokoulutukseen.

Kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen tuotantoa on lisättävä voimakkaasti alueilla, missä asuntojen puute estää työpaikkojen täyttymistä ja työvoiman tarpeellista liikkumista. Valtion asuntorahasto tarjoaa hyvät mahdollisuudet yhteiskunnan ohjaaman asuntotuotannon rahoittamiseen ilman, että rahoitus rasittaa valtion talousarviota tai lisää valtion velkaa. Asuntorahastoa on käytettävä tehokkaasti asuntopolitiikan välineenä ja sille on annettava riittävät valtuudet vuokra-asuntotuotannon lisäämiseen.

Myönteistä budjetissa on voimavarojen lisääminen kansalliseen työelämän kehittämisohjelmaan, tuottavuusohjelmaan ja työssä jaksamisen tutkimus- ja toimenpideohjelmaan. Käytännön ohjelmatyössä on huolehdittava kolmikantaperiaatteen toteutumisesta.

Lisätietoja: Osastopäällikkö Pertti Parmanne, puh. (09) 7721 310 Ekonomisti Ismo Luimula, puh. (09) 7721 311