s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Lauri Ihalainen: Vanhemm…

SAK:n Lauri Ihalainen: Vanhemmuuden kustannukset kolmikantavalmisteluun

Lauri Ihalainen

SAK:n mielestä lapsiperheiden tukia on parannettava ja perhevapaiden kustannuksia työnantajien kesken edelleen tasattava. SAK tukee ministeri Mönkäreen näkemystä, että tasa-arvoon päästään ainoastaan rahoittamalla vanhemmuuden kustannukset yhteisvastuullisesti kaikkien työnantajien kesken. Kustannusten tasaus voitaisiin toteuttaa pienellä korotuksella työnantajien sairausvakuutusmaksuun. Vanhemmuuden kustannusten tasaaminen tulisikin saada kolmikantaisesti ratkaistavaksi mahdollisimman pian.

Keskustelussa perhevapaakustannusten epätasaisesta jakautumisesta puhutaan yleensä työnantajien kustannuksista. Lasten saamisesta aiheutuu kustannuksia kuitenkin ennen kaikkea lasten vanhemmille, ei työnantajille. Näiden kustannusten suhteen lapsiperheet eivät tällä hetkellä ole keskenään tasa-arvoisia. Muun muassa julkisella sektorilla ja teollisuudessa on yleensä sovittu palkallisesta äitiysvapaajaksosta. Sen sijaan useilla naisvaltaisilla palvelualoilla ei äitiysvapaan ajalta makseta lainkaan palkkaa. Tämä yleensä unohdetaan, kun huokaillaan palvelualojen työnantajille lankeavaa kohtuuttoman isoa osuutta vanhemmuuden kustannuksista. Oikeudenmukaista olisikin ulottaa oikeus palkalliseen äitiysvapaajaksoon myös niille sopimusaloille, joilta se tällä hetkellä puuttuu. Äitiyslomalta maksetut palkat voitaisiin kuitenkin rahoittaa nykyistä yhteisvastuullisemmin.

Yhteiskunta osallistuu jo nyt vanhemmuuden kustannuksiin maksamalla korvauksia sekä suoraan lapsiperheille että työnantajille. Työnantajat saavat yhteiskunnalta korvausta äitiysvapaalta maksetuista palkoista sekä vanhempainvapaalla olevalle kertyvistä lomista.

Naisvaltaisten alojen työnantajille ongelmallisia ovat pienten lasten äitien poissaolot. Vanhempainvapaan ohella myös sairaan lapsen hoito jää vielä enimmäkseen äitien vastuulle. Monissa perheissä äidin jääminen kotiin vauvan kanssa koko vanhempainvapaan ajaksi on kuitenkin jo pelkästään kustannuskysymys &#;8211 perheelle on taloudellisesti järkevää, että kotiin jää vanhemmista pienituloisempi eli yleensä äiti.

Vanhempainvapaiden tasaisempaa jakautumista isien ja äitien kesken voitaisiin kannustaa nostamalla vanhempainvapaalle jäävälle isälle tai äidille maksettavan vanhempainrahan tasoa keskimäärin 75 prosenttiin palkasta. Työnantajille tulisi myös korvata vastaava osuus sairaan lapsen hoitopäivien ajalta maksetuista palkoista.

On hyvä, että vanhemmuuden kustannuksia on pohdittu käynnissä olevassa samapalkkaisuusohjelman valmistelussa. Vanhemmuuden kustannusten tasaamisessa on kyse laajasta kokonaisuudesta, joka liittyy myös verotukseen, sosiaaliturvan rahoitukseen ja työehtosopimusten sisältöön. Tämän kokonaisuuden ratkaiseminen edellyttääkin monipuolista kolmikantavalmistelua.

Sosiaalipoliittinen sihteeri Mirja Janérus, puh. 040 500 3342