s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ennakoiville palkkaleikkauksil…

Ennakoiville palkkaleikkauksille ei avata tietä

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

Presidentti Halosen linja vastaa palkansaajien näkemystä sopimusturvasta

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalaisen mukaan Elinkeinoelämän keskusliiton esitys ennakoivista palkkaleikkauksista tähtää viime kädessä työehtosopimusten yleissitovuuden heikentämiseen. EK:n toimitusjohtaja Leif Fagernäs on vaatinut, että palkkaleikkauksia pitäisi voida tehdä yrityskohtaisesti suhdanteista riippuen.

– Presidentti Tarja Halonen on rohkeasti ja arvojohtajana korostanut, että työ- ja virkaehtosopimusten yleissitovuus on tärkeä palkansaajien perusturva eikä sitä pidä murtaa niin kuin EK on vaatinut. En myöskään näe mitään syytä antaa yrityksille mahdollisuutta leikata työntekijöiden vähimmäispalkkoja ihan vain &#;8221huonojen aikojen varalta”. Työnantajat ovat kyllä saaneet kaipaamaansa ennakoivuutta pitkien tulosopimuskausien kautta ja palkkausjärjestelmiä on muutoinkin kehitetty työn vaativuuden ja kannustavuuden pohjalta, Ihalainen toteaa.

– Presidenttiehdokkaista vain Tarja Halonen on johdonmukaisesti puolustanut palkansaajille erittäin tärkeitä periaatteita eli työehtosopimusten yleissitovuutta ja kolmikantaista työmarkkinajärjestelmää. Ehdokas Niinistö sen sijaan näyttää suhtautuvan nyreästi kolmikantaan, vaikka juuri kolmikannalla on puolustettu suomalaista työtä ja sen tulevaisuutta. Laajoilla sopimusratkaisuilla Suomi nostettiin lamasta, pystyttiin säilyttämään hyvinvointi ja parantamaan maamme kilpailukykyä. Hyvä kolmikantayhteistyö on jatkossakin Suomen selviämisen lähtökohta, Ihalainen muistuttaa.

Presidenttiehdokas Niinistö on pitänyt vaalikeskusteluissa esillä työelämän joustoja ja niiden lisäämistä. Ihalaisen mukaan ihmiset joustavat jo nyt työelämässä todella paljon. Siksi onkin tärkeää pitää tulevaisuudessakin kiinni yhteisistä sopimuksista yleissitovien työehtojen periaatteista ja huolehdittava ihmisten turvallisuudesta, jaksamisesta ja pärjäämisestä.

Palkansaajien äänestyspäätöksen kannalta Ihalainen pitääkin erittäin merkittävänä sitä, minkälaisia näkemyksiä ja arvoja presidentti edustaa työelämän ja työmarkkinoiden kehittämisessä. Presidentinvaalin ensimmäisellä kierroksella suuri joukko suomalaisia jätti käyttämättä ääntään. Heidän joukossa oli myös paljon SAK:laisten liittojen jäseniä. Ihalainen vetoaakin SAK:laisin palkansaajia käyttämään oikeuttaan ja äänestämään presidentinvaalissa.