s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Ihalainen: Ranskan tie e…

SAK:n Ihalainen: Ranskan tie ei ole Suomen tie

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

– Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n apulaisjohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen esittää, että Ranskan tien pitäisi olla Suomenkin tie koeajan pidentämisessä. Esitys kummastuttaa, sillä työsopimuslakiuudistuksen yhteydessä sovittiin ja sitouduttiin myös EK:n puolelta siihen, että koeaika on neljä kuukautta ja että se riittää koeajan varsinaisen tarkoituksen täyttämiseen – eli tutustumiseen työpaikkaan ja toisiinsa, sanoo SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen.

– SAK ei näe mitään tarvetta nuorten ikäsyrjintää korostavaan koeajan pidentämiseen. Vastaavia konkreettisia tavoitteita ei löydy EK:n uudesta työmarkkinastrategiastakaan. Eikä tällaisia epäviisaita tavoitteita sisälly myöskään hallitusohjelmaan. Jos Inkeroisen esitykset vastaavat EK:n virallista näkemystä, meidän on oltava erittäin huolestuneita, Ihalainen huomauttaa.

– Ranskassakin näyttää käyvän niin, että työnantajien ja hallituksen koeajan pidentämishanke kuivuu kasaan mielenosoitusten saattelemana. Sen sijaan hanke on horjuttanut maan hallituksen asemaa ja opiskelijoiden ja ay-liikkeen välinen yhteistyö taitaa saada Ranskassa aivan uuden ulottuvuuden, Ihalainen huomauttaa.

– Itse asiassa apulaisjohtaja Inkeroisen esitys menee vielä pidemmälle kuin Ranskassa. Hän ulottaisi koeajan pidennyksen koskemaan nuorten lisäksi myös pitkäaikaistyöttömiä sekä pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Käytännössähän se tarkoittaisi koeajan yleistä pidennystä kahteen vuoteen, Ihalainen huomauttaa.

– SAK:ssa ihmetellään myös sitä, että Inkeroinen pidentäisi koeaikaa erityisellä määräaikaisella lailla. Nyt onkin pakko kysyä, onko EK kyseenalaistamassa suomalaista työmarkkinamallia ja sen perusperiaatetta, jonka mukaan suomalainen työlainsäädäntö valmistellaan kolmikantaisesti, Ihalainen kysyy.