s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK arvostelee päätöstä valtio…

SAK arvostelee päätöstä valtionyhtiöiden myynnistä (30.5.2000)

SAK pitää käsittämättömänä talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöstä valtionyhtiöiden myynnistä. SAK:n mukaan periaatepäätös on huonosti harkittu ja perustuu puutteelliseen valmisteluun.

Vakuuttelut siitä, että myyntivaltuuksien saamisesta ei seuraisi myymistä, ovat SAK:n mielestä epäuskottavia. SAK katsookin, että valtionyhtiöiden omistusjärjestelyissä tulisi nyt painaa kaasun sijasta jarrua.

Valtionyhtiöillä on ollut tärkeä merkitys Suomen teollistamisessa. Valtionomistus on merkittävää myös siksi, että siten Suomen menestykselle ja työllisyydelle tärkeätä elinkeinotoimintaa säilyy riittävässä laajuudessa kansallisen päätösvallan piirissä. On syytä muistaa, että meillä on varsin tuoreita karvaita kokemuksia, joissa täysin kannattavaa elinkeinotoimintaa on Suomessa lopetettu vain sen takia, että ulkomainen omistaja on pitänyt tärkeänä säilyttää tuotantotoimintaa muualla.

Valtionyhtiöpolitiikasta tarvittaisiin nyt laajempaa periaatteellista keskustelua sekä sen selvittämistä, miten tähän saakka tehdyt omistuspohjajärjestelyt käytännössä toimivat. Vasta laajan yhteiskunnallisen keskustelun jälkeen tulisi ryhtyä uusiin käytännön päätöksiin. Päätöksenteon valmistelussa on toimittava hyvässä yhteistyössä valtion yhtiöiden henkilöstön kanssa.

Lisätietoja: osastopäällikkö Pertti Parmanne, (09) 7721 310