s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n apulaisosastopäällikkö E…

Uutinen

SAK:n apulaisosastopäällikkö Eija Hietanen: YT-menettelyn uudistaminen osaksi seuraavaa hallitusohjelmaa

– Seuraavan hallituksen ohjelmaan on työlainsäädännön kehittämisen painopisteeksi asetettava työntekijöiden osallistumista koskevien lakien uusiminen niin, että työntekijöiden mahdollisuudet vaikuttaa työpaikan asioihin lisääntyvät. Selvitystyö osallistumisjärjestelmiä koskevien lakien yhdistämiseksi on aloitettava pikaisesti, totesi SAK:n apulaisosastopäällikkö Eija Hietanen Mikkelin kesäpäivillä torstaina.

– Tuottavuuden parantamiseksi huomio on kiinnitettävä inhimillisiin voimavaroihin, työnorganisointiin ja osaamisen ja uudistuskyvyn vahvistamiseen. Yhteistoiminta luo tähän tarvittavaa lisäarvoa.

– Työpaikoilla tarvitaan entistä suunnitelmallisempaa ja yhteistoiminnallisempaa kehittämistyötä, johon osallistuvat sekä työnantajat ja työntekijät. Työelämän ja tuotannon toimintatapojen muutokset näkyvät työn ja toimeentulon epävarmuutena, kiristyneenä työtahtina, ammatillisen osaamisen kehittämishaasteina, lisääntyneinä psyykkisinä ja fyysisinä riskeinä sekä vaikeuksina sovittaa yhteen työ- ja perhe-elämää. Näiden ongelmien ratkominen edellyttää kokonaisvaltaista kehittämistä, josta nykyiset yhteistoimintamenettelyt jäävät irralliseksi.

– Nykyiset normit koetaan useilla työpaikoilla pelkiksi muodollisuuksiksi. Lomautus- ja irtisanomistilanteissa sekä toimintojen uudelleen järjestelyissä työntekijöiden neuvottelumahdollisuudet eivät ole riittävät. Työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi töiden organisoinnissa, työn sisältöjen kehittämisessä ja työaikojen järjestelyissä on yhteistoiminta- ja sopimismenettelyjen piiriin kuuluvia asioita laajennettava ja täsmennettävä.