s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Palvelussuhdeturva ei saa raja…

Palvelussuhdeturva ei saa rajata osaa kuntien henkilöstöstä turvan ulkopuolelle

Kuva: Ville Juurikkala

SAK kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta:

SAK pitää myönteisenä, että kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta saavutettiin laaja poliittinen yhteisymmärrys. Järjestön mukaan hankkeen satamaan saaminen on ratkaisevan tärkeää, sillä kuntien järjestämät ja tuottamat palvelut ovat koko suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tukiranka.

Vaikka puitelakiesitys kaipaa vielä hiomista, se antaa hyvän pohjan kehittää julkisia palveluja järkevällä ja kustannustehokkaalla tavalla. Perjantaina koolla ollut SAK:n työvaliokunta painottaa, että kansalaisten tarvitsemien palvelujen saatavuus, kattavuus ja laatu eivät saa vaarantua uudistuksessa. Myös palvelujen kohtuuhintaisuus &#;8211 sekä palvelujen käyttäjän että palvelujen järjestäjän näkökulmasta – on uudistuksessa turvattava. SAK:n mielestä etenkin palvelujen laatuun tulisi jatkossa kiinnittää entistä suurempaa huomiota. Monissa kunnissa esimerkiksi vanhustenhuollon järjestämisessä on runsaasti parantamisen varaa.

SAK:n mielestä perusteiltaan hyvän uudistuksen suuri ongelma koskee henkilöstön asemaa kuntien järjestellessä kunta- ja palvelurakenteitaan uudelleen. Kesäkuussa sovittuun poliittiseen sopimukseen sisältyy sinänsä myönteinen ehdotus, jonka mukaan viiden vuoden palvelussuhdeturva koskee kuntaliitoksia ja laissa mainittujen yhteistoiminta-alueiden muodostamiseen liittyviä tilanteita. Turvan ulkopuolelle jäisivät muun muassa palvelujen valtiollistamisesta, palvelujen ulkoistamisesta sekä kaupunkiseutujen ja kuntayhtymien palvelujen uudelleenjärjestelyistä johtuvat tilanteet.

SAK mielestä ei ole kestävää henkilöstöpolitiikkaa, että palvelussuhdeturva riippuisi siitä, minkä lainkohdan perusteella kunnan hallinnossa ja palveluissa muutoksia toteutetaan. Järjestö esittääkin, että lakiluonnoksessa oleva viiden vuoden palvelussuhdeturva ulotetaan koskemaan kaikkia puitelain tarkoittamia rakennemuutoksia.

Tällä hetkellä kuntien henkilöstöstä noin neljännes on määräaikaisessa työsuhteessa. SAK:n mielestä kunta- ja palvelurakenneuudistus antaa hyvän tilaisuuden selvittää, kuinka paljon määräaikaisista työsuhteista voitaisiin muuttaa pysyviksi. Monissa kunnissa määräaikaisia työsuhteita on ketjutettu sen sijaan, että työsuhde vakinaistettaisiin, vaikka työ sinällään on jatkuvaa.

SAK korostaa, että muutoksen valmistelussa ja toteuttamisessa noudatetaan aidolla tavalla yhteistoimintamenettelyn kirjainta ja henkeä. Yt-menettely on ulotettava myös ylikunnallisesti toteutettaviin tilanteisiin. SAK:n mukaan uudistuksen toteuttamisessa on apua sekä kunnallisesta yhteistyöstä että kuntien yhdistymisistä.

SAK muistuttaa, että vasta puitelain pohjalta alkaa varsinainen työ kuntien hallinnon ja palvelujen uudistamisessa. Sen takia on tärkeää, että kunnissa on riittävää osaamista muutoksen hyvälle toteuttamiselle.