s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n ehdotus sosiaaliturvaa u…

Uutinen

SAK:n ehdotus sosiaaliturvaa uudistavalle komitealle: Työllistymissopimus parempi vaihtoehto kuin työttömyysturvan leikkaaminen

SAK:n tavoitteena on parantaa sosiaaliturvaa. Järjestön mielestä rakentavampi vaihtoehto on tehdä työttömäksi joutuneen kanssa työllistymissopimus, jonka avulla hän saisi uuden työpaikan tai vastaavan mahdollisimman nopeasti kuin että hänen työttömyysturvaansa leikattaisiin.

Hallituksen asettamalta sosiaaliturvakomitealta odotetaan esityksiä sosiaaliturvan uudistamiseksi tämän vuoden loppuun mennessä.

SAK:n mielestä uudistuksessa on parannettava muutos- ja työttömyysturvaa sekä lisättävä työvoimapalveluita, joiden avulla työllistymistä nopeutetaan. Eri tahoilta ehdotetut leikkaukset työttömyysturvaan eivät ole oikea lääke, koska suurin osa ansioturvalla olevista työllistyy nopeasti ensimmäisen kolmen kuukauden aikana. Nuoret työllistyvät jopa muita paremmin. Uudistuksessa tarvitaan parannuksia pätkätyöntekijöiden työttömyysturvaan ja muutosturvaan.

Erityistä huomiota on kiinnitettävä niihin, joiden työttömyys uhkaa pitkittyä. Näille työnhakijoille SAK esittää uutta työllistymissopimusta, jossa työvoimatoimiston avulla etsitään työnhakijalle työpaikka, johon hän pääsee töihin koulutuksen tai muiden toimenpiteiden jälkeen. Työllistymissopimuksessa työnhakija sitoutuu osallistumaan koulutukseen ja muihin toimenpiteisiin, työvoimatoimisto järjestää koulutuksen ja työnantaja tarjoaa koulutuksen jälkeen työpaikan.

Työllistymissopimuksen avulla työttömille turvataan portti uuteen työhön, kun työllistymisen este on usein puutteellinen koulutus. Työllistymissopimus on myös vastaus työelämässä meneillään olevaan sukupolvenvaihdokseen. Runsaasti osaavia työntekijöitä jää lähivuosina eläkkeelle. Työllistymissopimuksen avulla yritys voi saada uusia osaavia työntekijöitä tarvittavan koulutuksen jälkeen.