s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Viialainen: Lisäsijoitukset pa…

Viialainen: Lisäsijoitukset palveluihin ja väylähankkeisiin tervetulleita

SAK:n Matti Viialainen ryhmien budjettisovusta

Hallituspuolueiden eduskuntaryhmien sopu kahden seuraavan vuoden budjettien liikkumavaran käytöstä sisältää joukon oikeansuuntaisia ja myös SAK:n vaatimia toimenpiteitä. Kansalaisille tärkeiden hyvinvointipalvelujen taso paranee, kun kuntien valtionosuuksia terveydenhuoltoon ja sosiaalitoimeen nostetaan. Kuntien onkin nyt muutettava määräaikaisia työsuhteita kokoaikaiseksi ja lisättävä terveydenhuoltohenkilökuntaa luvatulla lisäpanostuksella, joka on yli miljardi kahden vuoden aikana. Aikuiskoulutuksen lisämäärärahat eivät valitettavasti sisälly sopuratkaisuun.

Vihdoinkin saadaan korjausta ja lisärahoitusta myös kansalaisille tärkeisiin väylähankkeisiin sekä teiden päällystämiseen, ratojen sähköistämiseen ja tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen. Kerava-Lahti-oikorata ja E18-tiehanke ovat koko kansantaloutemme suorituskyvyn kannalta tarpeellisia ja siksi myös kiireellisiä hankkeita. On pidettävä huolta, että hallitusryhmien tahto toteutuu myös tältä osin käytännössä lähivuosien budjettiesityksissä.

Pitkäaikaistyöttömien vähentämiseen lisätään myös määrärahoja ja työmarkkinatuella ja peruspäivärahalla olevien toimeentuloa kohennetaan. Toimenpiteet tulee toteuttaa niin, että perus- ja ansioturvan lainmukainen suhde säilyy. Tulosopimuksen mukaisesti budjettiriihessä on toteutettava työttömyyspäivärahan ansio-osan laskentaprosentin nosto 45 prosenttiin.