s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työntekijöiden äänestysvarmuus…

Työntekijöiden äänestysvarmuus laskenut

Eduskuntavaalit 2007

Yleinen äänestysaktiivisuus nousussa

Vaikka yleinen äänestysaktiivisuus näyttää olevan nousussa, on kehitys työntekijöiden keskuudessa päinvastaista. Työntekijöiden äänestysvarmuus on vähentynyt vuodesta 2002 peräti neljä prosenttiyksikköä 56 prosentista 52 prosenttiin. Myös yrittäjien äänestysvarmuus on vähentynyt, joskin edelleen 70 prosenttia yrittäjistä aikoo varmasti äänestää keväällä. Kaikissa muissa väestöryhmissä äänestysvarmuus on suurempaa kuin edellisten eduskuntavaalien alla.

Lähes kaksi kolmesta suomalaisesta (64 %) aikoo varmasti äänestää kevään 2007 eduskuntavaaleissa. Äänestämisen varmuus on nyt jopa korkeammalla tasolla kuin vajaa puoli vuotta ennen edellisiä eduskuntavaaleja, jolloin 58 prosenttia suomalaista oli varmoja äänestämisestään.

Eri puolueiden kannattajista varmimpia äänestäjiä ovat tässä vaiheessa kokoomuksen kannattajat, joista 84 prosenttia on täysin varma äänestämisestään. Eniten epävarmuutta ilmenee yllättäen Vasemmistoliiton kannattajien keskuudessa (67 %). SDP:n kannattajista vaaliuurnille on varmasti menossa 73 prosenttia ja Keskustan sekä Vihreiden kannattajista 70 prosenttia.

Ammatillisesti järjestäytyneistä epävarmimpia äänestäjiä ovat SAK:laiset, joista aikoo varmasti äänestää 63 prosenttia. Akavalaisista varmoja äänestämisestään on 86 % ja STTK:laisista 80 prosenttia.

Tiedot käyvät ilmi SAK:n TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta, jossa haastateltiin syys-lokakuun vaihteessa 962 äänestysikäistä suomalaista.

Ay-liikkeen odotetaan aktivoivan ihmisiä äänestämään

Useampi kuin kaksi kolmesta (69 %) suomalaisesta pitää ammattiyhdistysliikkeen tehtävänä ihmisten aktivoimista äänestämään. Näin ajattelee enemmistö kaikista väestöryhmistä ja kaikkien puolueidenkin kannattajista. Aktivointitoimia odottaa jopa 79 prosenttia SAK:laisten liittojen jäsenistä. Lähes kaksi kolmesta (63 %) on sitä mieltä, että ammattiyhdistysliikkeen on patistettava rivakalla otteella kansalaisia käyttämään äänioikeuttaan. Noin kolmannes suomalaisista on rivakkuudesta eri mieltä.

Palkansaajien kannalta keskeisiä asioita vaalikeskusteluun

Valtaosa suomalaisista (83 %) katsoo, että ay-liikkeen pitää eduskuntavaalien alla nostaa vaalikeskusteluun palkansaajien kannalta keskeisiä asioita ja epäkohtia sekä yrittää vaikuttaa palkansaajamyönteisemmän ilmapiirin vahvistamiseksi yhteiskunnassa (82 %).

Suuren enemmistön (75 %) mielestä ammattiyhdistysliikkeen pitäisi myös vaikuttaa ehdokkaisiin palkansaajan kannalta tärkeissä asioissa. Sen sijaan ay-liikkeen tavoitteita ajavien ehdokkaiden tukeminen jakaa kansalaisten mielipiteet &#;8211 44 prosenttia pitää sitä suotavana, 51 prosenttia ei. Reilu enemmistö (59 %) SAK:laisten liittojen jäsenistä pitää kuitenkin ay-liikkeen tavoitteita ajavien ehdokkaiden tukemista oikeana.

Hallitukselta odotetaan hyvää yhteistyötä työmarkkinajärjestöjen kanssa

Valtaosa suomalaisista (87 %) patistaa vaalien jälkeen muodostettavaa hallitusta hakemaan hyvää yhteistyötä työmarkkinajärjestöjen kanssa, jotta hyvä talous- ja työllisyyskehitys voidaan varmistaa. Mielipide on voimistunut entisestään. Ainoastaan joka kymmenes (9 %) kansalaisista on eri mieltä.

Puolueiden toiminta palkansaajien asemaa koskevissa asioissa vaikuttaa kansalaisten enemmistön (61 %) äänestyspäätöksiin. Asiaa on pidetty merkittävänä joka kerta, kun sitä on kysytty.

SAK kampanjoi äänestysaktiivisuuden nostamiseksi

Matti Tukiainen

– Kuten tämäkin tutkimus osoittaa, hyvätuloisten ja korkeasti koulutettujen suomalaisten äänestysvarmuus on nyt selkeästi korkeammalla tasolla kuin ennen edellisiä eduskuntavaaleja, kun taas työntekijöiden äänestysvarmuus on laskenut, SAK:n johtaja Matti Tukiainen sanoo.

Tukiaisen mukaan demokratian ja oikeudenmukaisuuden kannalta on ensiarvoisen tärkeää huolehtia siitä, että vaaleista ei tule vain hyväosaisten vaalit, vaan että myös pienituloiset ja yhteiskunnassa heikommassa asemassa olevat käyttävät äänioikeuttaan.

– SAK:n ja jäsenliittojen keskeisin haaste eduskuntavaalien alla onkin palkansaajaväestön äänestysaktiivisuuden lisääminen. SAK haluaa rohkaista kaikkia palkansaajia ja ammattiliittojensa jäseniä käyttämään äänioikeuttaan eduskuntavaaleissa niin, että työntekijöiden äänestysprosentti nousisi mahdollisimman korkealle. Se on tärkeä osa palkansaajien edunvalvontaa, Tukiainen toteaa.

Vuoden 2007 eduskuntavaalien yhteyteen SAK suunnittelee äänestysaktiivisuuskampanjan kaksien edellisten eduskuntavaalien tapaan. Kampanjaa valmistellaan yhteistyössä mainostoimisto Familyn kanssa.

Äänestystutkimus syksy 2006. SAK:n tutkimustieto 4/2006 (pdf)

Lisätietoja:

Johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099