s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n pääekonomisti Koski: Inf…

SAK:n pääekonomisti Koski: Inflaatio uhkaa ostovoimaa

Inflaatio syö palkansaajan ostovoimaa.

Suomalaisen palkansaajan ostovoima hiipuu, kun hinnat nousevat kiihtyvällä tahdilla vuonna 2011. Joulukuussa 2010 hintojen kasvu kohosi vuositasolla jo lähes kolmeen prosenttiin. Kuluvana vuonna hintojen kasvun ennustetaan olevan 2,4 prosenttia. Inflaatiota ovat kiihdyttäneet asuntojen, bensiinin ja elintarvikkeiden hintojen nousu. Tiedot käyvät ilmi tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan (Tukuseto) uudesta raportista.

– Inflaatiota synnyttää keveä rahapolitiikka ja Suomessa tehdyt kulutusverojen kiristykset. Kaikkien päätettyjen veronkiristysten vaikutus ei vielä edes näy, SAK:n pääekonomisti Olli Koski sanoo. Hänen mukaansa inflaatio on merkittävä uhka palkansaajan ostovoimalle.

Seuraava hallitus harkinnee kulutusverojen kiristyksiä entisestään, kuten esimerkiksi Hetemäen verotyöryhmä esitti.

– Kiristyksissä pitää kuitenkin huomioida vallitseva inflaatiotilanne. Muuten vaarana on, että ylikireä veropolitiikka tärvelee kotimaisen kulutuksen ja työllisyyden elpymisen, Koski arvioi.

Tukuseton raportin arvion mukaan ansiotaso ja hintataso kehittyisivät vuonna 2011 samaa tahtia. Reaalipalkat eivät siis nousisi.

Kosken mukaan inflaation kiihtyminen luo paineita palkkaneuvotteluihin, minkä vuoksi laajapohjainen työmarkkinakoordinaatio tulisi kevään aikana tarpeeseen.

Myönteinen viesti selvitystoimikunnan raportissa on, että kilpailukyky on palautunut taantumaa edeltäneelle tasolle ja sen odotetaan yhä parantuvan.

– Suomen talous on kasvussa, ja kilpailukyvyn puolesta edellytykset jatkuvaan kasvuun ovat olemassa. Talouskasvu mahdollistaa työllisyyden paranemisen ja verotulojen lisäyksen. Samalla julkista taloutta saadaan tasapainotettua pitkälti ilman leikkauksia, Koski katsoo.

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunta tarkastelee kaksi kertaa vuodessa ansioiden, hintojen, kilpailukyvyn ja palkansaajien ostovoiman kehitystä ja kehitysnäkymiä. Toimikuntaan kuuluu keskeisten työmarkkinajärjestöjen ekonomistit ja valtiovarainministeriön virkamiehiä.