s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK hallitusohjelmasta: Työlli…

SAK hallitusohjelmasta: Työllisyyden hoitoon tarvitaan lisärahaa

SAK - Ihmisen puolella

Mari Kiviniemen hallituksen ohjelmasta puuttui valitettavasti sitoumus lisätä työvoimapolitiikan määrärahoja. Tämän vuoden lisätalousarvioiden jälkeen saavutettuun tasoon tarvitaan ensi vuoden budjetissa vähintään 70 miljoonan euron lisäys työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin, jotta kasvaneeseen työttömyyteen voitaisiin vastata edes välttävästi.

Pääosin Mari Kiviniemen hallituksen linjaukset ovat perusteltuja: yhteistyötä työmarkkinajärjestöjen kanssa jatketaan kestävän kasvun ja työllisyyden ohjelmassa ja menojen leikkauksista pidättäydytään. Ostovoiman turvaamiseksi on elokuun budjettiriihessä sovittava palkansaajien sosiaalivakuutusmaksujen nousun kompensoinnista verotuksessa. Valtion tuottavuusohjelmaa ei SAK:n mielestä pitäisi jatkaa nykyisen mallin mukaan, vaan ohjelmassa olisi tarkasteltava laajemmin tuottavuuden eri tekijöitä yhdessä henkilöstön kanssa.

SAK muistuttaa, että kolmikantaisen kestävän kasvun ja työllisyyden ohjelman tavoitteena ei ole leikkauslistojen laadinta. Ohjelmatyön tarkoituksena on kohentaa Suomen talouden kasvumahdollisuuksia, parantaa houkuttelevuutta investointikohteena sekä nostaa työllisyyttä kautta linjan. Mahdollisten menoleikkausten valmistelusta ja esittelystä kansalaisille kantaa vastuun hallitus.