s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n ja liittojen kampanja kä…

SAK:n ja liittojen kampanja käyntiin maanantaina

SAK avasi uuden Internet-palvelunsa

SAK on avannut uudistetun Internet-palvelunsa. SAK:laisten liittojen jäsenten ohella uusi Internet-palvelu on tarkoitettu muillekin ay-liikkeestä ja yleisesti työelämästä kiinnostuneille. Sivuilta löytyy monipuolista ja laajenevaa tietoa työelämästä ja siihen liittyvästä koulutuksesta; erityistä huomiota saavat nuoret, työelämään siirtymässä olevat tai sinne juuri siirtyneet.

SAK:n Internet-palvelua laajennetaan koko ajan; tavoitteena on kehittää siitä SAK:laisen ay-liikkeen oma portaali. Kevään kuluessa palveluvalikoimaan lisätään mm. jäsenille suunnattu sähköpostitiedote ja muita sähköisesti välitettäviä jäsenetuja, kaikille avoin keskustelupalsta sekä Video SAK eli kanava ajankohtaisten, SAK:laista ay-liikettä koskettavien uutispätkien katseluun. Englanninkieliselle sivustolle avataan lähiaikoina mm. maahanmuuttajaväestölle suunnattu työelämän tietopaketti.

Uusi Internet-palvelu lisää jäsenten mahdollisuuksia palautteeseen ja asiointiin SAK:n ja sen jäsenliittojen kanssa. Internet-palvelun kautta tarjotaan sähköisesti välitettäviä jäsenetuja, kuten ilmainen nettiyhteys ja sähköpostiosoite. SAK:n jäsenliittojen yli miljoonasta jäsenestä löytyy runsaasti potentiaalia sähköisen viestinnän käytölle: jo lähes puolella on mahdollisuus käyttää Internetiä, useammalla kuin joka kolmannella on käytössään oma sähköpostiosoite ja tietokoneen käyttömahdollisuus on peräti kahdella kolmesta. Sähköisen viestinnän käyttö on kasvanut SAK:n jäsenkunnassa huimasti: vielä kaksi vuotta sitten Internetin käyttömahdollisuus oli vain joka neljännellä jäsenellä.

Jäsenkunnan tietoyhteiskuntavalmiuksia on aikaisemmin pyritty lisäämään mm. SAK:n jäsenmikrokampanjoilla, jotka aloitettiin vuonna 1998 ja joiden kautta noin 15 000 SAK:n jäsenliiton jäsentä on tilannut itselleen kotitietokoneen.

SAK:n uuden Internet-palvelun perusta on MTV3 Internetin tuottama yhteisöpalvelu; sisällöntuotannosta vastaa SAK. Internet-palvelu toimii osoitteessa www.sak.fi.

SAK on ollut edelläkävijä verkkoviestinnän hyödyntämisessä ay-kentässä; järjestö avasi omat verkkosivunsa ensimmäisenä pohjoismaisena keskusjärjestönä vuonna 1995.

Tervetuloa todellisuuteen -kampanja herättelee nuoria huolehtimaan oikeuksistaan

Myös SAK:n ja liittojen maanantaina 22.1. alkava yhteinen Tervetuloa todellisuuteen -mainoskampanja näkyy SAK:n juuri avatussa uudessa Internet-palvelussa. SAK:n Internet-palvelun osoitteesta www.sak.fi/liity löytyy tietoa ammattiliittoon liittymisestä ja liittojen jäsenilleen tarjoamista eduista. Saman osoitteen kautta pääsee myös käyttämään nettityökalua, jonka avulla voi etsiä itselleen sopivaa ammattiliittoa ja samalla jättää yhteystietonsa liittoon liittymistä varten.

SAK ja jäsenliitot kampanjoivat 22.1.-4.2. tunnuksella Tervetuloa todellisuuteen. Kampanja näkyy televisio- ja ulkomainontana ympäri Suomea sekä mm. liitto- ja palkansaajalehdissä. Myös kampanjailmeisiä minimoi-kortteja on jaossa julkisilla paikoilla. Mainonnassa ohjataan kiinnostuneita tutustumaan ammattiliittoihin joko internetin kautta tai soittamaan liittojen yhteiseen palvelunumeroon 0800 179 279 (på svenska 0800 179 278), joka auttaa järjestäytymiseen liittyvissä kysymyksissä.

Kampanjan tavoitteena on herätellä nuoria ja pätkätyöntekijöitä huolehtimaan oikeuksistaan ja käyttämään hyväkseen ammattiliittojen tarjoamaa tukea. Lukuisat selvitykset osoittavat, että nuoret eivät oikein osaa hahmottaa, mitä ay-liike merkitsee ja minkälaista apua siltä voisi saada.

Viime vuonna Suomen Gallupilla teetetyn tutkimuksen mukaan nuoret suhtautuvat myönteisesti ammattiliittoihin, mutta eivät tiedä niistä tarpeeksi. Miltei joka toinen nuori ei-jäsen (42 %) ilmoitti, ettei vain ole vielä tullut liittyneeksi ammattiliittoon. Joka kolmas (35 %) sanoi tietävänsä ammattiliitoista liian vähän ja runsas viidennes (22 %) totesi, ettei hänelle koskaan ole tarjottu mahdollisuutta liittyä ammattiliittoon. Osana kampanjaa SAK:laisia luottamusmiehiä onkin valmennettu ottamaan nuoret työpaikoilla nykyistä paremmin vastaan.

SAK:n ja liittojen mainoskampanja on osa SAK:ssa jo jonkin aikaa käynnissä ollutta Liikkeessä!-kampanjaa, jossa on mm. yksinkertaistettu ammattiliittoon liittymistä ja hiottu organisaatiorakenteita sekä uudistettu jäsenpalveluja ja -etuja.

Järjestäytymisaste on Suomessa vakiintunut erittäin korkealle tasolle: noin neljä viidestä suomalaisesta palkansaajasta kuuluu ammattiliittoon. SAK:n jäsenmäärä on ollut erittäin vakaa monen vuosikymmenen ajan: vuonna 1970 SAK:n jäsenmäärä oli vajaat 750 000, vuonna 1980 noin 1 030 000, vuosina 1990 ja 2000 noin 1 070 000. SAK:laisten aktiivien määrä on vakiintunut noin 100 000:n tasolle.

Työelämän kehitys – työpaikkojen sirpaloituminen, pätkätöiden lisääntyminen, uusien ammattien syntyminen ja opiskeluaikojen pidentyminen – merkitsee kuitenkin, että ay-liikkeen on kehityttävä työelämän muuttuessa ja pystyttävä tavoittamaan nykyiset ja tulevat jäsenet myös muuttuneissa olosuhteissa. Esimerkiksi työpaikkojen pienentymisen seurauksena luottamusmies on enää vain kahdella kolmesta työpaikasta. Tässä onkin vaara, että ihmiset jäävät työpaikalla oman onnensa nojaan, eivätkä aina osaa vaikeissakaan tilanteissa lähteä etsimään apua ammattiliitosta.

Internet-palvelu
– verkkotiedottaja Pauli Vento, puh. 040-522 3611, pauli.vento@sak.fi